ابزارهاي بانکداري الکترونيکي:/پایان نامه درباره بانکداری الکترونیک

دانلود پایان نامه

– ابزارهاي بانکداري الکترونيکي

اولين مسئله‌اي که در رابطه با دستيابي به بانکداري الکترونيکي مطرح مي‌باشد، داشتن حساب الکترونيکي در يکي از شعبات بانک مي‌باشد، يعني فرد زماني مي‌تواند از خدمات بانکداري الکترونيکي استفاده نمايد که داراي يکي از انواع حساب‌هاي الکترونيکي باشد و براي هر حساب به جز سپرده سرمايه‌گذاري بلندمدت و کوتاه‌مدت ويژه، يک کارت الکترونيکي داشته باشد و يا کليه‌ي حساب‌هاي خود را بة کارت متصل نمايد؛ مثل حساب جاري الکترونيکي، حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز الکترونيکي، حساب سپرده کوتاه مدت الکترونيکي، حسابهاي سپرده‌گذاري بلندمدت و کوتاه‌مدت ويژه الکترونيکي. ابزارهايي که جهت دريافت خدمات الکترونيکي به کار مي‌روند و در کشور ما نيز رايج هستند عبارت اند از:

  • کارتهاي عضو شتاب: کارتهاي بانکي عضو شتاب در حالت کلي به سه دسته تقسيم مي‌شوند؛ کارتهاي بدهي، کارتهاي اعتباري، کارتهاي هزينه: اين نوع کارتها به دارندة آن امکان خريد کالا و خدمات بدون نياز به حمل حجم عظيمي از پول را مي‌دهند.
  • دستگاههاي خودپرداز: توسط بانکها جهت تسهيل کار مشتريان در مکانهاي خاصي نصب مي‌شود که بصورت 24 ساعته در خدمت مشتريان مي‌باشند.
  • نقطة پايانه فروش: دستگاههايي که از طريق ارتباط تلفني يا شبکه‌اي به سيستم بانکي، انتقال اتوماتيک مبلغ خريداري شده را از حساب مشتري (دارنده کارت) به حساب فروشنده (پذيرنده کارت ) فراهم مي‌کنند.
  • بانکداري اينترنتي: بانکداري اينترنتي با استفاده از خدمات بانکي از طريق خطوط آنلاين مخابراتي و مودم و يک دستگاه رايانه شخصي مي‌باشد که توسط آن مي‌توان به شبکة جهاني اينترنت دسترسي پيدا کرد.
  • تلفن همراه: بانکداري موبايل با استفاده از wig از طريق دو کانال sms يا اشتراک ديتا (gsm) ويا (gprs) با استفاده از پروتکل (wap) فراهم مي‌شود. يعني اين روشها بستري را براي ارتباط کاربران با بانک با استفاده از sms, wap فراهم مي‌سازد. wig دسترسي ترمينال wap , sat به کاربر تحت wwl که قابل اجرا بر روي موبايل است را فراهم مي‌کند و در کسب و کارهاي کوچک (يعني با حجم مبادلات کوچک ) کاربرد بيشتري دارد روش sms بانک، در اين سرويس مي‌تواند به صورت يک طرفةا دو طرفه باشد خدمات ارائه شده توسط بانکداري موبايل نسل آينده بانکداري الکترونيکي مي‌باشد.
  • تلفنبانک: بانکداري تلفني عبارت است از انجام يک معامله تجاري خرده بين بانک و مشتريان از طريق خط تلفن (هاشمي ديزج، 1393).

2-14- سطوح بانکداري الکترونيکي

بانکداري الکترونيکي را بر اساس دامنه و فضاي اصلي انتقال الکترونيکي وجوه و فناوري اطلاعات و ارتباطات به دو سطح تقسيم کرده و مورد بررسي قرار داد.

الف) بانکداري الکترونيکي مصرف کننده (در سطح مشتري): منظور از بانکداري الکترونيکي مصرف کننده، آن بخش از بانکداري الکترونيکي است که توسط اشخاص و مشتريان حقيقي بانک مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به بيان ديگر، آن بخش از بانکداري است که مشتريان و مصرف کنندگان نهايي با آن سروکار دارند. اين بخش از بانکداري الکترونيکي مبتني بر ابزارهايي نظير ماشين هاي خودپرداز، پايانه‌هاي فروش، و مشتمل بر بانکداري تلفني، بانکداري خانگي / دفتري و بانکداري اينترنتي است.

ب) بانکداري الکترونيکي بين بانکي: انتقال الکترونيکي وجوه بين بانکها در کشورهاي مختلف به شيوه‌هاي گوناگون انجام مي شود. يک شيوة جهاني انتقال الکترونيکي وجوه، استفاده از شبکة سوئيفت[1] است. بانکهاي عضو در اين شبکه بانک به راحتي مي‌توانند به انتقال الکترونيکي وجوه بين خود بدون محدوديت مرز ودر سطح بين المللي اقدام نمايند. سوئيفت به طور معمول براي نقل وانتقال بين المللي پول بين بانکها مورد استفاده قرار مي گيرد. علاوه بر سوئيفت، کشورهاي پيشرفته براي انتقال الکترونيکي وجوه بين بانکهاي خود از سيستمهاي داخلي نيز استفاده مي کنند. به طور مثال، در کشور آمريکا از (Chips)، انگلستان (Chaps) و مالزي از (Rentas) استفاده مي شود. در ايران نيز اطلاعات بانکي در سطح بين‌الملل و خارج از کشور از طريق شبکة بين المللي سوئيفت انجام مي شود، اما در داخل کشور تبادلات اطلاعات از طريق شبکة تبادل اطلاعات بانکي و مرکز هماهنگي تبادل اطلاعات بين بانکي صورت مي‌گيرد (كرد و همكاران، 1390).

 

 

2-15- مزاياي بانکداري الکترونيکي

بانکداري الکترونيک داراي مزايايي به شرح زير مي‌باشد؛

1- دقت بيشتر و بهتر در خصوص روند فعاليت اداري در تمامي مراکز دولتي و غير دولتي.

2- دسترسي آسانتر به اطلاعات ثبت شده در گذشته و پاسخگويي سريعتر به مراجعات مردمي.

3- جلوگيري از سوء استفاده‌هاي احتمالي و کنترل بهتر و دقيق‌تر مراکز دولتي.

4- کاهش حجم زيادي از مصرف کاغذ در حالي که ايران يکي از بزرگترين وارد کننده‌هاي کاغذ در دنيا مي‌باشد.

5- امکان انتقال سريعتر اطلاعات در تمامي نقاط کشور.

6- دسترسي آسانتر مردم به اطلاعات و اعلاميه‌هاي صادره از مراکز دولتي و مراکز خدمات عمومي مانند مسافرتهاي خارج شهري.

7- کاهش مسافرتهاي شهري مردم که به دنبال آن کاهش ترافيک، مصرف سوخت و آلودگي هوا خواهد داشت.

8- انتقال فعاليتها روزمره به منزل سبب حضور بيشتر افراد در منازل خود و گرمتر شدن کانون خانواده خواهد شد.

9- در ديدي وسيعتر مي‌توان افزايش آگاهي و اطلاع مردم از تحولات پيرامون خود و خصوصاً تحولات کشورهاي جهان را نام برد.

10- تهيه نيازمنديهاي مردم از طريق اين صنعت بدون نياز به انجام مسافرتهاي برون شهري و حتي خارج از کشور و کاهش هزينه‌هاي سنگين اين مسافرتها گرديده است.

[1] Swift

دانلود پایان نامه