انواع صادرات-پایان نامه در مورد كيفيت در صادرات صنايع غذايي

دانلود پایان نامه

انواع صادرات

در آيين نامه اجرايي قانون امور گمركي صادرات به دو دسته تقسيم شده است

1- صادرات قطعي

2- صادرات موقت

صادرات قطعي عبارت است از كالائي كه به منظور فروش يا مصرف در كشورهاي خارج از ايران به خارج فرستاده مي شود و صادرات موقت به صدور كالا به خارج از كشور براي انجام منظورهاي موقتي   ( مثلا تعمير يا تكميل كالا ، شركت در نمايشگاه ) و برگشت آن به كشور گفته مي شود .[1]

آنچه در اين مقوله مد نظر است صادرات قطعي است .

لازم به ذکر است که صادرات قطعی عبارتست از ارسال کالا به خارج از قلمرو گمرکی کشور به منظور فروش یا مصرف در کشورهای خارجی ،‌صادرات قطعی از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض و مالیات معاف می باشد ولیکن مشمول هزینه های گمرکی است.

 

 

4-2-روش هاي صادرات قطعي

1-4-2-فروش مستقیم

فروش مستقیم شامل نمایندگان فروش، پخش‌کننده‌ها یا خرده‌فروشان می‌شود. که بیرون از کشور مبدا صادرکننده قرار دارند. هدایت صادرات کالاها و خدمات که به یک خریدار مستقل خارج از کشور مبدا صادرکننده فروخته‌شده‌است. اساساً کمپانی‌ها به وسیله رقابت‌های هسته‌ای با ارزش و بهبود یافتن کارکرد شان مجبورشده‌اند.

2-4-2-فروش مستقیم از میان پخش‌کننده‌ها

عامه‌پسندترین انتخاب مورد توجه کمپانی‌ها است که توانایی فروش بین‌المللی خودشان را توسعه دهند. این با شارژ کردن کارمندان کمپانی انجام‌شده‌است که به آنها کنترل بزرگتر را روی عملیاتشان می‌دهد. همچنین فروش مستقیم به کمپانی کنترل بزرگتر را روی تابع فروش می‌دهد و فرصت برای سودهای بیشتر را به دست می‌آورد. در موضوعات دیگر جایی که شبکه نماینده فروش ندارد، کمپانی می‌تواند حقوق انحصاری را در یک ناحیه جغرافیایی مخصوص بفروشد. یک پخش‌کننده در یک کشور خارجی یک بازرگان است که از سازنده محصول را می‌خرد و آنها را با سود می‌فروشد. پخش‌کننده‌ها دفتر موجودی را معمولاً حمل می‌کنند و سرویس محصول و معاملات را در بیشتر موارد با خرده‌فروشان به جای کاربران نهائی توزیع می‌کنند.

ارزیابی پخش‌کننده‌ها

Ø اندازه و توانایی‌های عامل فروش Ø ضبط حراج Ø تحلیل محدوده‌اش Ø ترکیب محصول اخیر آن Ø امکانات و تجهیزات آن Ø حفاظت فروش Ø سود مشتری آن. Ø استراتژی پیشرفت آن.

3-4-2-فروش مستقیم از میان خرده‌فروشان خارجی و کاربران نهائی

همچنین صادرکنندگان می‌توانند مستقیماً به خرده‌فروشان خارجی بفروشند. معمولاً، محصولات محدود به مصرف‌کننده‌اند؛ همچنین می‌تواند مستقیم به کاربران نهائی بفروشد. یک راه خوب برای این چنین فروش چاپ کاتالوگ یا حضور داشتن در نمایشگاههای حرفه‌ای است.

4-4-2-فروش مستقیم از طریق اینترنت

تجارت الکترونیک یک میانگین مهم در تمام جهان برای کمپانی‌های کوچک و بزرگ از لحاظ بین‌المللی است. برای اینکه موانع پایتختی و زیرساختاری را مغلوب می‌کند. تجارت الکترونیکی تعهدات را آسان کرده، تحویل تندتر فراهم شده و اطلاعات ارزان‌تر، پس‌خورد سریع روی تولید محصولات جدید، بهبود سرویس مشتری، یک دسترسی جهانی، سطوح میدانی کمپانی‌ها و پشتیبانی اطلاعات الکترونیک با تبادل نظر با تدارک‌دهنده‌ها و مشتریان.

5-4-2-فروش غیرمستقیم

صادرات غیرمستقیم، به سادگی فروش کالا از میان یک واسطه میانجی و مستقل داخلی است. بنابراین میانجیان محصولات را به مشتریان در بازارهای خارجی صادر می‌کنند. صادراتی که در آن محصول و خدمات خود را به واسطه‌ای در داخل کشور تحویل داده وجه آن را با پول رایج کشور خود دریافت نماییم گفته می‌شود.

 

 5-2 – شرایط صادرات :

  1. اولین شرط صادرات ، تسلط بر مهارتهای ارتباطی با انسانها و گروههای خارجی است .
  2. دومین شرط صادرات کار کردن است – کار به مفهوم جهانی یعنی هدف گرا کار کردن .
  3. سومین شرط صادرات ، پیکار نمودن در میدان رقابت است .
  4. چهارمین شرط صادرات ، پشتکار داشتن در امر صادرات است .

 6-2 – اصول و قواعد صادرات

یکی از قواعد و مقررات صادرات شناخت اصول و ضوابط حرفه ای و بین المللی بازار است .

بازار سه اصل دارد :

  1. هیچ چیز ثابت نیست .
  2. هیچ کس کامل نیست .
  3. هیچ چیز مطلق نیست .

حرفه ای های بازار پنج ویژگی دارند :

  1. تخصص داشتن علمی ، اخلاقی ، رفتاری و کاری در امر صادرات
  2. تعهد داشتن به صادرات
  3. تعلق داشتن به صادرات
  4. تداوم داشتن در امر صادرات
  5. تحول داشتن در امر صادرات

صادرات نیازمند حرفه ای شدن است چون کل صادرات شکارگاهی است که به قدرت فرصتهایی بدست    می آید برای شکار ، در بازارهای جهانی فرصتها به ندرت بدست می آید و به سرعت از بین می رود .

صادرات یعنی بازاریابی فرامرزی یعنی حرکت در آنسوی مرزهای ملی که از نظر فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و اقلیمی با ما فرق دارند و لذا شیوه های برخورد ما هم باید متناسب با آن باشد .

اصول بازاریابی در تمام دنیا یکی است ولی شرایط محیطی و فرهنگی فرق دارد بنابراین

در بازاریابی جهانی نکات زیر را باید مورد توجه قرار داد :

  1. تلاش برای متمایز ساختن محصول و شرکت
  2. تولیدات انعطاف پذیر به جای تولیدات انبوه
  3. سرعت و نوآوری در ارائه خدمات بهتر و بیشتر
  4. بازار گرایی و توجه به نیازها و خواسته های روز بازار
  5. تلاش برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر نسبت به سایر محصولات رقبا
  6. توجه به تشکل گرایی و هم گرائی در بازار
  7. ارتباط نزدیک و دائمی با توزیع کنندگان و مشتریان
  8. توجه به تحقیق و بررسی بازار به شکل های مختلف
  9. حضور هدفمند در نمایشگاهها و انجام تبلیغات هدفمند
  10. توجه به خدمات فراگیر ( خدمات قبل از فروش ، خدمات در جریان فروش و خدمات بعد از فروش )
  11. مطالعه جدی در مورد بهره وری و مدیریت کیفیت و ا ستانداردهای بین المللی
  12. آشنایی و استفاده از تکنیک های مدرن فروش
  13. استفاده از قدرت روابط عمومی خود برای ایجاد ارتباط با مقامات و تصمیم گیرندگان و هسته های قدرت
  14. حساس شدن به عوامل محیطی و برون سازمانی

15   مدیریت و واکنش سریع در مقابل عملکرد رقبا

بطور کلی می توان گفت :

صادرات یک سیستم است با اجزاء مختلف و همه اجزاء بایستی با هم فعالیت کنند تا سیستم بخوبی کار کند .

تعریف بازاریابی (MARKETING )

بازاریابی شامل شناخت نظام بازار و نیازها و خواسته هاورفع آنها ازطریق مبادلات مطلوب است .

بازاریابی دارای سه بعد است : بازارشناسی ، بازارسازی و بازارداری

1 – بازارشناسی یعنی انجام تحقیقات بازاریابی برای شناخت نظام بازار و نظام صادرات قبل از هرگونه انجام عملیات صادراتی .

مدل 4C برای بازار شناسی وجود دارد :

الف : شناخت خودمان ( شرکت )         Company

ب : شناخت مشتری یا مخاطب             Costumer

ج : شناخت رقبا                        Competitor

د : شناخت محیط و عوامل محیطی  Change Fuctor

2 – بازارسازی یعنی استفاده از کلیه عوامل تکنیک ها و استراتژی ها جهت ایجاد و افزایش سهم بازار

مدل 4P برای بازار سازی وجود دارد :

الف : محصول خوب    Product

ب : قیمت مناسب            price

ج : توزیع بموقع            Place

د : تبلیغ بجا Promotion

بایستی این چهار عامل را طوری ترکیب کنیم که مورد قبول مشتری قرار گیرد .

3 – بازار داری یعنی روشها و تکنیک ها و ابزارهایی را بکار برد  تا سهم بازار و مشتریان حفظ شوند و روابطی بلندمدت و توأم با وفاداری برای ایجاد صادرات پایدار بوجود آورد .

مجموعه بازارشناسی ، بازار سازی و بازار داری را بازارگردانی می گویند .

شناسائـی ، شناسانـدن ، رضایـت              کـنـد بازاریابـی را حکایـت

دریغـا قـدر آن را کـس نـدانـد                در ایـن آشفتـه بـازار ولایت

 

[1] Import& export Hamrahanpishro tejat.com

دانلود پایان نامه