بانکداری الکترونیکی در جهان:پایان نامه بانکداری الکترونیک

دانلود پایان نامه

بانکداری الکترونیکی در روسیه

سیستم بانکداری الکترونیکی در روسیه از اجزای زیر تشکیل شده است:

سامانه پرداخت بین بانکی[1]: از طریق این سامانه، مبالغ کلان مشتریان بین بانک ها مبادله می‌شود.

سامانه پرداخت بانک مشتری[2]: در این سامانه، شخص مشتری می‌خواهد مبلغی را به حساب فردی در بانکی دیگر واریز کند. بانک نیز طی 24 ساعت آن مبلغ را از طریق اینترنت و یا تلفن وصول کرده و به حساب شخص مورد نظر واریز می‌کند.

انتقال کابلی[3] (سامانه پرداخت بین المللی سوئیفت): در این سامانه، مبالغ به شیوه الکترونیکی از بانک های داخلی، به بانکی در خارج از کشور حواله می‌شود.

سپرده های مستقیم[4]: در این سامانه مبالغ به طور مستقیم و به صورت الکترونیکی از حساب تعاونی ها و یا دولت برداشت شده و به حساب اشخاص برای پرداخت دستمزد و یا حقوق بازنشستگی واریز می‌شود.

سامانه بانکداری آنلاین[5]: این سامانه به 2 صورت سامانه مبتنی بر نرم افزار (سیستم بانک مشتری) و سامانه مبتنی بر شبکه (بدون حضور فیریکی مشتری در بانک) به ارائه خدمت می پردازد.

مبادلات اینترنتی[6]: در این روش با استفاده از پول الکترونیکی و نگهداری آن در کارت های هوشمند، دیسک سخت[7] یا در حساب، می‌توان مبادلات کالاها و خدمات را به صورت آنلاین انجام داد.

حوزه تجارت الکترونیکی[8]: این حوزه در برگیرنده مبادلات بین شرکت ها[9] به شیوه الکترونیکی است (درآمدی بر بانکداری نوین، مرکز فابا، 1387، ص 74).

بانکداری از راه دور[10]: در این روش، پرداخت ها از طریق تلفن یا اینترنت انجام شده و برای حفظ امنیت، از کلمه عبور و امضای دیجیتالی استفاده می‌شود.

سامانه های تجارت و فعالیت های ارزی خارجی: این سامانه ها شامل خرید و فروش عمده ارزی خارجی به صورت الکترونیکی هستند. این روش در فعالیت های ارزی بین بانکی کاربرد دارد.

ویژگی های بانکداری الکترونیکی در روسیه

الف- نقاط قوت: نقاط قوت بانکداری الکترونیکی در روسیه را می‌توان از 2 زاویه بهبود در کارایی عملیاتی (افزایش سهولت در ارائه خدمات بانکی) و ایجاد فرصت های جدید بررسی کرد. فعالیت از طریق ساختار باز شبکه منطقه ای، برقراری ارتباط با شعب به وسیله شبکه های به هم پیوسته و سامانه های مبتنی بر شبکه، تمرکز فعالیت در سطح شعب و توسعه سیستم های پرداخت الکترونیکی برای مبادلات بین شرکتها و همچنین بین شرکتها و مشتریان، تمرکز روی خدمات ارزش افزوده[11] و مشتری مداری از جمله نقاط قوت بانکداری الکترونیکی در روسیه به شمار می آید.

می‌توان فرصت های جدیدی را که به وسیله بانکداری الکترونیکی ایجاد می‌شود در فائق آمدن بر موانع و چالش های موجود در بانکداری ملی و منطقه ای، مشارکت در توسعه اقتصادی، تشویق رقابت، ایجاد پویایی در اقتصاد (به خصوص در کشورهای در حال توسعه) و بهبود کارایی در صنعت بانکداری مؤثر دانست.

ب- نقاط ضعف: ترس و محافظه کاری در به کارگیری بانکداری الکترونیکی، عدم آشنایی کافی مشتریان با بانکداری الکترونیکی، ارائه خدمات مدیریتی محدود در ارتباط با حساب ها، کم اعتمادی مشتری به سیستم بانکداری الکترونیکی به ویژه پس از وقوع بحران های مالی در روسیه، ضعف مقررات مربوط به رقابت خارجی، غیرقابل پیش بینی بودن حوادث مربوط به بازار ارز و عدم حمایت و توجه کافی دولت برای ترویج و گسترش کاربرد اینترنت از جمله نقاط ضعف بانکداری الکتریکی در روسیه محسوب می‌شوند (درآمدی بر بانکداری نوین، مرکز فابا، 1387، ص75).

 

بانکداری الکترونیکی در هند:

در اوایل دهه 1980، گام هایی در زمینه استفاده از رایانه به منظور مکانیره کردن بانک ها برداشته شد و بعد از تشکیل کار گروه رانکراجان[12]، مجوز توسعه مراحل طرح اتوماسیون عملیات بانکی به تصویب رسید، به طوری که از طریق رشد شعب و دسترسی آسان، به کمک رایانه های خانگی، امکان ارائه خدمات به مشتریان فراهم شد. دومین کار گروه رانکراجان درسال 1988 شکل گرفت و طرح جامع رایانه ای کردن عملیات بانک ها و توسعه اتوماسیون در سایر بخش های بانکی، مانند انتقال الکترونیکی منابع، سوئیفت، دستگاه خود پرداز و سایر موارد مطرح شده در اواخر دهه 1980 برای استفاده از فناوری در بخش بانکداری، اصلاحاتی در قوانین بانکی صورت گرفت. با تغییر مقررات در سال 1993، بانک های خصوصی به پهنه اقتصادی وارد شدند و در سال 1996 سرمایه گذاری های خارجی مورد حمایت قرار گرفتند و با افزایش متخصصین فناوری اطلاعات، حضور سرمایه گذاران خارجی در زمینه های بانکداری افزایش یافت. در پایان آگوست سال 2000، در هند، 5 میلیون کاربر اینترنتی وجود داشت که در پایان سال 2007 این رقم به 60[13] میلیون نفر رسید. علاوه بر رشد استفاده از اینترنت، رشد تولید نرم افزارهای مبتنی بر وب و به کارگیری ماشین های خود پرداز در نواحی شهری، موجب افزایش خدمات بانکداری الکترونیکی در هند شد. انتقال الکترونیکی منابع (EFT)، سیستم تسویه ناخالص آنی (RTGS) و شبکه ارتباطی (VSAT) در سیستم پرداخت ملی با استفاده از فناوری ماهواره ای (In sat -3D) از جمله سیستم هایی هستند که در نظام بانکداری هند مورد استفاده قرار گرفته اند. شایان ذکر است فناوری مورد استفاده در بانک های خصوصی و خارجی در ارتقای سطح بانکداری الکترونیکی بانک های هند به ویژه بانک های دولتی تأثیرگذار بوده است (درآمدی بر بانکداری نوین، مرکز فابا، 1387، ص 76).

بانکداری الکترونیکی در استرالیا:

استرالیا از آغاز فعالیت های بانکداری الکترونیکی، عملکرد بسیارخوبی در این زمینه داشته است، به طوری که 4 بانک بزرگ استرالیایی سیستم تسویه الکترونیکی خودکار و همچنین سیستمی به نام مبادلات و انتقال[14] برای حواله های فوری بین بانکی ایجاد کرده اند. بانک های بزرگ استرالیا از همان ابتدای تشکیل جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهان (SWIFT) برای پرداختهای بین بانکی بین المللی و تسویه پایان روز، به این شبکه متصل شدند. سیستم های بانکداری الکترونیکی دارای ماشین های تحویلداری خودکار (ATM) و انتقال وجوه الکترونیکی از نقطه فروش (EFTPOS) هستند و به تناسب سطح آگاهی مردم، بانک ها نیز خدماتی را ارائه می‌کردند، به طوری که هم اکنون بانک ها از طریق رایانه های شخصی موجود در منازل  خدمات بانکداری خانگی را نیز ارائه می‌کنند. استرالیا دارای پتانسیل قوی برای رشد بانکداری الکترونیکی است، به طوری که 16 میلیون نفر از جمعیت 21 میلیونی استرالیا از اینترنت استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد استرالیایی ها از بانکداری الکترونیکی رضایت دارند، هر چند بانکداری الکترونیکی در مناطق شهری متمرکز است و افرادی که از سود و درآمد بالاتری برخور دارند، بیشتر از خدمات بانکداری الکترونیکی بهره مند می‌شوند و افراد کم درآمد در روستاها از این امکانات بی بهره هستند. بانک های بزرگ استرالیا براساس تقاضای مشتریان، به ارائه خدمات بانکی از جمله انجام عملیات بانکی آنی، مدیریت بیمه و مبادله الکترونیکی ارز می پردازند (درآمدی بر بانکداری نوین، مرکز فابا، 1387، ص 77).

[1].  Inter Bank Paymeant System

[2].  Bank – Client Paymeant System

[3].  Wire Transfer

[4].  Direct Deposit

[5].  Online Banking System

[6]. Internet Exchange

[7].  Hard Disk

[8].  Electronic Trede Ronge

[9].  Business to Business

[10] .Tele Banking

[11]. Value Added Services

[12]. Rangara Jan

[13] . http://www.internetworldstats.com

[14].  Bank Interchange & Transfer System (BIts)

دانلود پایان نامه