تاریخچه وفاداری-:پایان نامه درباره وفاداري به برند

دانلود پایان نامه

تاریخچه وفاداری

در مبحث بازاریابی وفاداری مشتریان »به تلاشهای کوپلند[1] در سال 1923 وتوجه به موضوع چرچیل [2]در سال 1924 باز می‌گردد. از آن زمان بود که مفهوم وفاداری به عنوان یک موضوع علمی در ادبیات بازاریابی مطرح گردیده و تعدادی مطالعه تجربی با هدف توضیح و تشریح این مفهوم طراحی و اجرا گردید. اما در حال حاضر مقالات، مطالعات و پژوهشهای قابل ملاحظه ای درخصوص بحث بازاریابی و یا مفاهیم مرتبط با آن انجام نشده است

در سال 1978 جاکوبی و چستنات[3] در خصوص مفهوم وفاداری و سایر مفاهیم مرتبط با این موضوع تحقیق جامعی انجام دادند که طی آن ایشان بیش از 300 مقاله پیرامون بحث وفاداری مشتریان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در طی تلا شهای ایشان که به منظورسیستماتیک نمودن این تعداد مقاله درخصوص بحث وفاداری انجام گردید، جاکوبی و چستنات بیش از 50 روش متنوع را در درک وفاداری شناسایی نموده و به دنبال آن این چنین نتیجه گیری نمودند:تمایل شدیدی در درک و شناخت موضوع وفاداری وجود دارد اما پس از مطالعه این مجموعه به این نتیجه رسیدیم که هنوز هیچ توافقی در زمینه این موضوع وجود ندارد که منظور از وفاداری چیست؟ (رسائی، 1391)

2-1-3) رفتار مصرف كننده

رفتار مصرف کننده[4] تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی بسیاري قرار می‌گیرد، تعیین عوامل خاصی که بر رفتار مصرف کنندگان و الگوهاي خریدشان تأثیرگذار باشد، مسئله بسیار مهمی براي محققین رفتاري شده است. امروزه بیشتر مطالعات درحوزه رفتار مصرف‌کننده بر پایه نظریه‌هاي یادگیري اجتماعی استوار شده‌اند و بر محیط به عنوان عامل تعیین کننده رفتار تاکید دارند. به عبارت دیگر، براي درك بهتر رفتار مصرف‌کننده لازم است که ارتباط بین فرد و زمین‌هاي که فرد در آن قرار دارد، مدنظر باشد (صفر زاده و همكاران، 1390)

حوزه رفتار مصرف‌کننده به مانند دریایی است که هر کس میتواند فقط بخشی از آن را بشناسد، رفتار مصرف‌کننده تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی شکل میگیرد، و با توجه به اینکه مصرف کنندگان در محیطی پویا و دائما در حال تغییر فعالیت میکنند و محصولات و خدمات مصرفی دائما در حال تغییر و تحول میباشند به منظور شناخت این جریان دائمی وایجاد یک آمیخته بازاریابی مناسب براي یک بازار تعریف شده، مدیران بازاریابی باید شناخت دقیقی از رفتار مصرف‌کننده داشته باشند. به عقیده آقاي مک دانیل[5] رفتار مصرف‌کننده به تشریح چگونگی تصمیم خرید مصرف کنندگان و نحوه استفاده از کالا یا خدمت خریداري شده، میپردازد. مطالعه رفتار مصرف‌کننده همچنین شامل تجزیه و تحلیل عوامل تأثیرگذار بر تصمیم گیري خرید و استفاده از محصول نیز می‌باشد (صفرزاده و همکاران، 1390).

2-1-4) برند

انجمن بازاريابي آمريكا[6] (AMA) برند عبارت است از اسم، عبارت، سمبل، طرح، و يا تركيبي از اين موارد است كه بيان كننده ماهيت اصلي ووجودي يك شركت، محصول و يا يك خدمت است.در درجه نخست برند يك تعهد است و مي‌گويد كه شما آن نام را مي‌شناسيد و به تعهد آن اعتماد داريد. اعتماد هدف اصلي و حياتي برند است. امروزه برند و نام تجاري يكي از مهمترين مباحث بازاريابي است كه پيش روي تمامي شركت ها، من جمله شركت ها ي تجاري قرار دارد. اين اهميت تا حدي است كه مديريت برند[7] به رشته مستقلي در محافل علمي تبديل شده است. برندها از لحاظ اقتصادي واستراتژيك جزو دارايي‌هاي با ارزش شركت‌ها و حتي بدون اغراق از با ارزش ترين دارايي هاي آنها محسوب مي‌شوند(دهدشتي شاهرخ و همكاران،1391)

[1]– COPELAND

[2]– CHURCHILL

[3]– Jacoby &chestnut

[4]– Consumer bchaviour

[5]– MAC DANIEL

[6]– Average  variance extracted

[7]– Brand management

دانلود پایان نامه