تاریخچه ی ایزو/پایان نامه رابطه نظریه وابستگی با عملکرد عملیاتی

دانلود پایان نامه

تاریخچه[1]ی ایزو[2]:

ایزو به مفهوم سازمان بین­المللی برای استانداردسازی است. در حال حاضر، این سازمان بین­المللی متشکل از مؤسسات استاندارد ملی در 157 کشور دنیاست، که برپایه­ی یک مرکز در هر کشور و یک مرکز اصلی در شهر ژنو سوییس فعالیت می­کند که وظیفه­ی هماهنگی مراکز مختلف را بر عهده دارد. امروزه، رعایت استانداردهای ایزو در تولید و عرضه­ی محصولات و خدمات از چنان اهمیتی برخوردار است که در عرصه­ی تجارت جهانی، استانداردهای ایزو شرط اولیه در داد و ستدهای بین­المللی قرار گرفته­است.

در سال 1978 انگلستان، استاندارد مدیریت کیفیت BS5750[3] را برای سازمان­های خود جهت افزایش کیفیت معرفی نمود. سپس در سال 1987 و 1994 این استاندارد توسط اداره­ی استاندارد جهانی بازنگری و تحت نام استاندارد ایزو9000 مشهور گردید. این استاندارد توسط کشورهای دنیا پذیرفته شد و به عنوان مرجعی برای استاندارد کردن فعالیت­های مدیریت کیفیت معرفی شد و تا کنون در هزاران سازمان کوچک و بزرگ دنیا استقرار یافته است (اصغری نژاد، 91، ص 10).

استانداردهای ایزو9000 یکی از شناخته­شده­ترین و معتبرترین استانداردهای مربوط به سیستم­های کیفیت هستند. در این خانواده استاندارد ایزو9001 نیازمندی­های سیستم کیفیت را تشریح می­کند.

هدف نهایی از طرح و ایجاد استانداردهای ایزو سری 9000، کمک به سازمان­ها برای موفقیت در رقابت و راهبری و هدایت موثر سازمان است (شاه کرمی و شاه محمدی، 82، ص21).

در کشور ما این استاندارد از اوایل سال 1374 مورد توجه قرار گرفت و در آن سال اولین شرکت ایرانی (شرکت ایران رادیاتور) موفق به کسب گواهینامه­ی ایزو9002 شد (حلاج یوسفی، 75).

اگرچه با توجه به برخی نیازهای خاص، به نظر نمی­رسد که برای تمام صنایع مناسب باشد ولی این مدیریت کیفیت استاندارد در تمام صنایع به دو دلیل عمده است. اول اینکه الزامات استاندارد برای کمک به جلب رضایت مشتریان است و مهمتر از همه اینکه ایزو 9000، شامل الزامات اساسی برای سیستم مدیریت کیفیت مورد نیاز است (بل، 2010، ص9).

[1] – History

[2] – International Standardization for Organization

[3] – Britain Standard

دانلود پایان نامه