تعارض سازنده و مخرب-پایان نامه هوش هیجانی و تعارض

دانلود پایان نامه

تعارض سازنده در مقابل تعارض مخرب

تعارض به خودی خود چیز بذی نیست. تعارض سازنده میتواند منجر به بالا رفتن کیفیت تصمیم گیری­ها، تشویق و رشد افراد گروهها شود در طرف مقابل تعارض مخرب میتواند منجر به پایین آمدن کیفیت تصمیم‎گیریها، یأس و دلسردی و آسیبهای دیگر در بین افراد و گروهها شود. برخی از ویژگیهای تعارض سازنده و مخرب در زیر آمده است (Matleou,2012).

 

 

 

جدول شماره 2-2: تعارض سازنده در مقابل تعارض مخرب(Matleou,2012).

تعارض سازنده تعارض مخرب
·         تاکید بر اختلافات و  داشتن پتانسیل  برای غنی سازی نتایج

·         مشارکتی/ برد- برد-قدرت مشترک، تمرکز بر روی منافع مشترک طرفین و امنیت

·         نگرش کنجکاوانه، اصالت، فروتنی و احترام(منعکس شده از طریق گوش دادن، سوال، اعتبار سنجی، تأکید و همدلی)

·         تلاش برای دستیابی به نتایج مورد قبول دو طرف، نگرش مثبت به تغییرات، تمرکز بر مسائل منطقی

·         بر پایه دستورالعملهای واضح و روشن و قوانین و رویه ها

·         اطلاعات برابر، به اشتراک گذاری مشترک پایگاه اطلاعات/ به دنبال نتایج عادلانه

·        سطح بالایی از مسئولیتهای شخصی برای رویه­ها؛ تعادل بین دادن و گرفتن

·         دارای 2 بخش(اشتباه/ درست، بد/خوب، ضعیف/ قوی)

·         رقابتی، برد باخت- قدرتمندی، ناتوانی، تمرکز بر منافع شخصی

·         نگرش­رویارویی،تسلط/تجاوز/منفعل-پرخاشگر(منعکس شده از طریق صدمه زدنف سوء استفاده، خشونت، سرزنش و بدست گرفتن قدرت بیش از دیگران).

·         تلاش برای برنده شدن نتایج و پیامدهای مطلوب، مقاوم در برابر تغییرات، تمرکز بر مسائل غیر منطقی

·         خارج از کنترل، بدون قوانین / محدود

·         اطلاعات نابرابر، استفاده از فرضیات بجای اطلاعات، برنامه های مخفی برای نتایج ناعادلانه

·        بدون هرگونه مسئولیت شخصی برای رویه هاو برای برنده شدن.

 

 

2-1-12) تاثیرات مثبت و منفی تعارض

ادعاهایی وجود دارد که بیان میکند تعارض لزوماً یک تاثیر منفی نیست، شرط آن این است که همیشه باید متناسب بکار گرفته شود. مالینس[1](1999) جنبه های مثبت و منفی تعارض را خلاصه نمود. کاتمن[2](1990) با در نظر گرفتن هزینه ها و منافع تعارض در کتابخانه های دانشگاهی یک تجزیه و تحلیل مشابهی را ارائه نمود (Edwards – Walton,2013).

 

 

 

جدول شماره 2-3: تاثیرات مثبت و منفی تعارض(Edwards – Walton,2013)

جنبه های مثبت تعارض جنبه های منفی تعارض
–         تولید ایده های بهتر –         برخی از مردم احساس شکست میکنند
–         افراد مجبور به جستجوی روشهای جدید میشوند. –         فاصله بین افراد افزایش میابد.
–         مشکلات دیرینه حل و فصل میشود –         جو بی اعتمادی و سوءظن افزایش میابد
–         مشخص شدن نظرات افراد –         متمرکز شدن افراد و گروهها بر منافع خودشان
–         تحریک علایق و خلاقیت –         توسعه مقاومت به جای کار تیمی
–         فرصتی برای آزمودن ظرفیتهای افراد –         افزایش در ترک شغل کارکنان

 

2-1-13) هوش هیجانی و تعارض

در سال­هاي اخیر یکی از موضوعات مهمی که در زمینه تعارضات سازمانی توسط محققان بحث شده، تأثیر هوش هیجانی مدیران بر سبک مدیریت تعارض کارکنانشان است. با این وجود تحقیقات عملی در این زمینه به ندرت صورت گرفته است (پیر زاده و علوی، 1390). مطالعات مختلف همچنين نشان داده­اند كه براي مديريت و كنترل مؤثر پديده تعارض در سازمان­ها، برخورداري مديران از هوش هيجاني از اهميت بالايي برخوردار است. گلمن در بررسي پژوهش­هاي مرتبط با اين موضوع بيان مي­دارد مديري كه از هوش هيجاني زيادي برخوردار باشد و از نظر فني تجربيات لازم را داشته باشد، با آمادگي بيشتري نسبت به ديگران به رفع تعارض­ها و ضعف­هاي گروهي در سازمان خواهد پرداخت. علاوه بر اين توانايي بكارگيري هيجان­ها يا توليد هيجان­ها براي تسهيل حل مسأله در كارآيي اعضاي گروه نيز نقش مهمي را ايفا مي­كند (کشتکاران و همکاران، 1390).

 

 

 

[1] -Mullins

[2] -Kathman

دانلود پایان نامه