تکوین مدیریت دانش:/پایان نامه چرخه دانش و مسیر شغلی

دانلود پایان نامه

گاهشمار مدیریت دانش را به طور خلاصه نشان می‌دهد.

روند زمانی روند پیشرفت مفهوم مدیریت دانش
دهه 1970 مدیریت دانش مطرح می‌شود
دهه 1980 بر اهمیت مدیریت دانش افزوده و انتشارات مربوط به آن سیر صعودی می‌گیرد.
اوایل دهه 1990 فعالیت گسترده شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش
اوسط دهه 1990 شبکه‌های بین‌المللی مدیریت دانش پدید می‌آید.
اواخر دهه 1990 مدیریت دانش در زمره فعالیتهای تجاری شرکت‌های بزرگ درمی‌آید.
هزاره سوم اختصاص حدود 55 درصد درآمد شرکتهای بزرگ اروپایی به مدیریت دانش

جدول2-1: گاهشمار مدیریت دانش (حسن زاده، 1388: 16)

مدیریت دانش، تلاش نوین قرن موسوم به عصر دانایی، برای حفظ، هدایت و افزایش هدفمند سرمایه‌های دانشی سازمانهاست و به این اشاره دارد که سرمایه‌گذاری در علم، بهترین و بیشترین سود را به بار می‌آورد (آراسته و رزقی شیرسوار، 1389: 71).

گفتنی است دانشمندان بسیاری بحث مدیریت دانش را در ادوار گوناگون مطرح یا بسط داده‌اند لیکن اجماع یکپارچه‌ای در مورد تاریخ شروع پیدایش آن وجود ندارد. اما اخیراً پایگاه اینترنتی اسکاجیت[1]، منبع شروع و نقطه آغاز مفهوم مدیریت دانش را از سال 1440 میلادی با پیدایش صنعت چاپ و نشر مصادف می‌داند. در این سایت آمده است که در سال 1689 جان لاک اولین شخصی بود که دانش را تعریف کرد و سپس مک لاپ در سال 1962 تلفیق واژه مدیریت و دانش را با عنوان دانش صنعتی بیان کرده است (آراسته و رزقی شیرسوار، 1389: 72).

کارل اریک سویبی[2]، حسابدار سوئدی، در دهه 90 میلادی زمانی که مشغول ارزیابی ‌ترازنامه مالی چند شرکت بزرگ سوئدی بود، متوجه نکته جالبی شد. بسیاری ازاین شرکت‌ها پس از انجام عملیات طولانی حسابداری، ارزشی در حدود چند کرون سوئد و حتی یک کرون نشان می‌دادند .حال آن که قیمت واقعی این شرکت‌ها که سهامداران حاضر به فروش آن بودند، بسیار بیشتر از قیمت هایی بود که سرمایه حسابداری نشان می‌داد. سویبی پس از بررسی‌های مختلف متوجه گردید که بخش اعظم از این اختلاف (اختلاف بین ارزش شرکت ها دربازار سهام و قیمت دارایی‌های مشهود این سازمانها) به سرمایه‌های دانشی درون ‌سازمان برمی‌گردد و برخاسته از توان دانشی این‌ سازمان در حل مسائل تخصصی است. اما نکته جالب وارد نشدن این دارایی ها در ترازنامه‌های حسابداری بود، چرا که اساساً چیزی تحت عنوان مفهوم سرمایه‌های ناملموس[3]وجود نداشت (آتشک و ماه زاده، 1388).

از سالهای پیش (تقریباً ازجنگ جهانی دوم) محدود بودن سرمایه‌های ملموس و فیزیکی و نیازبه افزایش برنامه ‌ریزی شده آنها، منجربه خلق شاخه‌های علمی مختلف شده بود.

به عنوان مثال، برنامه ‌ریزی خطی پژوهش عملیاتی، مکان یابی و تخصیص، طراحی کارخانه، تعمیرات و نگهداری، بهره‌وری ماشین‌آلات، برنامه‌ریزی تولید و … همگی در جهت مدیریت سرمایه‌های ملموس ایجاد شده بود، اما سرمایه‌های ناملموس تا آن زمان مورد توجه قرار نگرفته بود.

فعالیت سیوبی و پس از آن بکمن، نوناکا، ویگ و … باعث گردید، توجه صنعتگران و عالمان علوم صنعتی به سرمایه‌ ای بس عظیم، یعنی سرمایه‌ای‌ که با وجود تولید اکثریت ارزش افزوده کالا، کمتر تحت مدیریت و سازمان ‌دهی و برنامه‌ ریزی افزایش قرارمی‌گرفت، جلب شود. در جدول 2-2 تاریخچه تکوین مدیریت دانش ارائه شده است.

 

رویداد طرح کننده سال
ترازنامه نامشهود سیوبی / کونراد 1986
ابداع مفهوم مدیریت دانش کارل ویگ 1986
یکی از نخستین‌ها برای تکمیل مدیریت دانش در استراتژی تجاری‌‌اش واتر هاوس 1989
یکی از نخستین مقالات منتشرشده در مورد مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی 1991
اهمیت به سرمایه فکری تام استوارت 1991
یکی از نخستین کتاب‌های منتشرشده درمورد مدیریت دانش کارل ویگ 1993
منبع دانش پیتر دراکر 1994
نخستین کنفرانس مدیریت دانش شبکه ارتباطی دانش مدیریت 1994
دانش به عنوان منبع بی پایان استنفورد پال رومر 1995
کتاب شرکت دانش آفرین نوناکا و تاکوچی 1995
کتاب سرچشمه‌های دانش دروتی لئونارد بارتون 1995

جدول2-2 : تاریخچه تکوین مدیریت دانش (آتشک و ماه زاده، 1388)

[1]. Skagit

[2]. Karl eric Seviby

[3] . Intangible Assets

دانلود پایان نامه