خرید و فروش الکترونیکی، پایان نامه درباره کسب و کار الکترونیکی

خرید و فروش الکترونیکی

در گذشته، نيازهاي مصرف­كنندگان، لزوم ايجاد شكل­هاي جديد خرده­فروشي كالا را ايجاب مي­كرد. رفاه در خريد و صرفه­جويي در وقت و هزينه، كه با ايجاد فروشگاه­هاي رفاه كه شمار زيادي از كالاها را در يك محيط مناسب با ساعت كار طولاني و بدون اتلاف وقت زياد در اختيار مشتري قرار مي­داد، به نخستين نياز پاسخ داد. از سوي ديگر ايجاد مراكز فروش بسيار بزرگ كه خواربار، غذاهاي آماده، كالاهاي عمومي و شمار زيادي از اجناس مختلف را در زير يك سقف عرضه مي­كنند، گام بزرگي در ايجاد رضايت مشتري برداشتند (Rodgers et al, 2002).

مصرف­كنندگان به فروشگاه­هايي كه مي­توانند در آنها هر چيز را كه مي­خواهند بيابند، پاسخ مثبت داده­اند. به عنوان مثال امروزه مردم فرآورده­هاي دارويي و بهداشتي و حتي گل را نيز به نسبت بيشتر از سوپر ماركت­ها مي­خرند تا داروخانه­ها و گل­فروشي­ها. نياز عمده ديگر مشتري، يعني بصرفه­بودن، باعث گسترش و توسعه نمايشگاه­ها و بازارهاي عمده­فروشي كالا شد. اين كانال­ها به منظور به حداكثر رسانيدن بهره­وري فروش طراحي شده­اند. نمايشگاه­هاي دائمي كالا قادرند با فروش عمده، قيمت­هاي متمركز و يكسان و جايگزيني مداوم و پيوسته كالاها، قيمت­ها را شكسته و به نفع مشتري عمل كنند (Rodgers et al, 2002).

فروشگاه­هاي مجازي توانايي بالقوه تامين هر دو نياز مشتري يعني رفاه در خريد و صرفه­جويي در وقت و هزينه را داراست (Rodgers et al, 2002).

در خرده­فروشي سنتي، فروش فيزيكي كالا انجام تمام وظايف توزيع كالا را مثل ارائه اطلاعات محصولات، دريافت سفارش، تحويل كالا و انجام خدمات ارسال پستي كالا نزد مشتريان، به عهده دارد. همواره بين ارائه بالاترين سطح خدمات و محصولات به مشتريان و به حداقل رسانيدن قيمت­ها، كشمكش وجود داشته است. اين دوگانگي در فروشگاه مجازي وجود ندارد. يك فروشگاه مجازي، وظايف توزيع، دسته­بندي، پخش، پشتيباني اطلاعات و دريافت سفارشات را به شكل الكترونيك انجام و سپس ارائه كالاي خريداري شده به درب منزل توسط يك بخش اجرايي، تمركز يافته، انجام مي­گيرد. با حذف هزينه يك فروشگاه سنتي و ارائه محصولات از يك فروشگاه بزرگ و كامل، فروشگاه مجازي مي­تواند علاوه بر ارائه شمار زيادي از محصولات و كالاهاي طبقه­بندي شده و بهبود شرايط عرضه كالا به ميزان 25 تا 30 درصد از هزینه تولید کالا بکاهد (سرمدسعیدی و میرابی، 1383).

از تجارت الكترونيكي تا خريد و فروش الكترونيكي

هنگامي كه مشتري به اينترنت دسترسي يافته و سفارش مي­دهد، در واقع با شركت، توزيع­كنندگان و بانك­ها ارتباط برقرار مي­كند. محصول از طريق توزيع­كننده و با اطلاع بانك و شركت حمل مي­شود. بانك پول را وصول مي­كند و در حساب شركت ذخيره مي­كند. وقتي موجودي كالاي توزيع­شده كاهش يافته و به زير مقدار حداقل مي­رسد، شركت دوباره آن را افزايش مي­دهد. تمام اين معاملات به سرعت و تقريباً در يك زمان انجام مي­شود. محل بازار در تجارت الكترونيك نامحدود يا بدون مرز مي­باشد و مي­توان آن را به جاي محل بازار، فضاي بازار ناميد (Kiang, 2001).