محرک تجارت الکترونیکی:”پایان نامه درباره تجارت الکترونیکی”

دانلود پایان نامه

منافع

راه اندازی تجارت الکترونیکی به لحاظ کاهش هزینه مبادلات ، سرعت بخشیدن به انجام مبادله ، تقویت موضع رقابتی کشور در جهان ، بهره گیری از فرصت های زود گذر در عرصه صادرات و حتی به موقع کالا از کشور دارای منافع متعدد در زمینه کاهش هزینه و تورم و افزایش صادرات و اشتغال و تولید می باشد.

طبق برآوردهای به عمل آمده ارزش فعلی صادرات جهانی کالا و خدمات حدود 7 هزار میلیارد دلار است که از این مبلغ 500 میلیارد دلار صرف تهیه و مبادله اسناد مربوطه می گردد.به عبارت دیگر حدود 7 درصد ارزش مبادلات را هزینه تهیه و مبادله اسناد تشکیل می دهد.با الکترونیکی شدن این مبادلات ، هزینه تهیه و مبادله اسناد، به شدت کاهش خواهد یافت.برآوردهای انجام شده نشان می دهد که استفاده از مبادله الکترونیکی اطلاعات بجای روش های سنتی مبتنی بر کاغذ ، بین 21 تا 70 درصد صرفه جویی در هزینه فعالیت های مختلف تجاری به همراه خواهد داشت .

2-1-9-2)هزینه ها

طبق پیش بینی های انجام شده ، راه اندازی تجارت الکترونیکی در کشور در طول سال های برنامه های سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ، حدود 210 میلیارد ریال هزینه در بر خواهد داشت .

2-1-9-3)موانع و چالش ها

راه اندازی و گسترش تجارت الکترونیکی در کشور با موانع و چالش هایی به شرح ذیل روبرو است:

  • فقدان زمینه های حقوقی لازم برای استفاده از تجارت الکترونیکی از قبیل عدم مقبولیت اسناد و امضاءهای الکترونیکی در قوانین و مقررات جاری کشور
  • نبود سیستم انتقال الکترونیکی وجوه و کارت های اعتباری
  • محدودیت خطوط ارتباطی و سرعت پایین آنها در انتقال داده های الکترونیکی
  • نبود شبکه اصلی تجارت الکترونیکی در کشور و سخت افزار و نرم افزار مربوطه به آن
  • عدم اطلاع کافی موسسات بزرگ و کوچک داخلی از تجارت الکترونیکی و مزایای آن
  • هزینه اولیه نسبتا بالای استفاده از تجارت الکترونیکی در شرکت های دولتی و خصوصی بویژه برای موسسات کوچک و نبود انگیزه لازم در آنها برای استفاده از این روش
  • کمبود دانش و فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیکی و شبکه اینترنت
  • لزوم حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تجارت الکترونیکی
  • حقوق گمرکی و مالیات های قابل وصول از تجارت الکترونیکی
  • تامین امنیت برای انجام مبادلات الکترونیکی و محرمانه ماندن اطلاعات مربوطه

2-1-10)جایگاه تجارت الکترونیکی در ایران

در ایران استفاده عمومی از اینترنت بیشتر در دانشگاهها و به منظور انجام امور تحقیقاتی هم انجام می شود و مراکز ایجاد شده در شهرها نیز در سطح محدودی فعال هستند.کاربران در شهرها بیشتر به منظور گفتگوی اینترنتی و تلفن راه دور ، از اینترنت استفاده می کنند.همچنین بسیاری از قوانین و بسترهای لازم برای تجارت الکترونیکی در کشور هنوز فراهم نشده است.بنابراین نمی توان انتظار داشت که تجارت الکترونیکی به سرعت در جامعه گسترش یابد.

در حال حاضر روند خوبی در حوزه بانکداری الکترونیکی در کشور مشاهده می شود.ایجاد بانک های خصوصی متعدد و ظهور شعبات الکترونیکی آنها، بانک های دیگر کشور را نیز برای سرمایه گذاری در این بخش ترغیب کرده است.همچنین امکان خرید اینترنتی توسط کارت های اعتباری توسط چند بانک از جمله بانک پارسیان ، بانک سامان و بانک ملت فراهم شده  است.بدیهی است که این روند رو به رشد، نیازمند تحقیقات دانشگاهی متعددی در زمینه های مربوط به پیاده سازی تجارت الکترونیکی و موارد مرتبط با آن می باشد.

2-1-10-1)عوامل محرک تجارت الکترونیکی

برای درک علت اتخاذ تجارت الکترونیکی توسط سازمان ها ، آشنایی با انقلاب دیجیتالی به عنوان یکی از عوامل  محرک تجارت الکترونیکی و نیز مطالعه محیط امروزی کسب و کار، فشارهای وارده بر سازمان ها، پاسخ های داده شده از طرف سازمان ها و نقش بالقوه تجارت الکترونیکی ضروری است.

  • انقلاب دیجیتالی

شروع هزاره سوم در خاطر مورخین کسب و کار ، به عنوان زمان ایجاد یک تغییر بی سابقه در دنیای تجارت باقی خواهد ماند.فنآوری های نوین نظیر اینترنت ، تلویزیون های دیجیتال، تلفن همراه و دستگاه های هوشمند که در خانه ، محل کار ، مدارس ، بیمارستان ها و خیابان ها به راحتی قابل مشاهده هستند ، همگی در یک زمان به بحران تکاثر رسیده و کسب و کار را به گونه ای متحول ساخته اند که از زمان انقلاب صنعتی مشاهده نشده بود.بسیاری از صاحب نظران این پدیده را انقلاب دیجیتالی نامیده اند.انقلاب دیجیتالی منجر به ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان ها در طولانی مدت شده و روند پیاده سازی تجارت الکترونیکی را شدت بخشیده است.همچنین انقلاب دیجیتالی منجر به افزایش نوآوری و خلاقیت در سازمان ها شده است. (Head,s.2003,Kehal,H.S andSinghy,V.P,2004)

  • دنیای جدید کسب و کار

عوامل بازاری ، اقتصادی ، اجتماعی و فناوری ، محیط کسب و کاری با رقابت بالا را ایجاد کرده اند که در آن مشتریان در کانون توجه قرار دارند.بعلاوه ، این عوامل خیلی سریع و در بعضی مواقع بطور غیر قابل پیش بینی شده ای تغییر می کنند.بنابراین ، سازمان ها نیازمند عکس العمل سریع و مداوم در مقابل این مشکلات و همچنین بهره جستن از فرصت های حاصل از این محیط کسب و کاری جدید می باشند.

بویت و بویت[1] در سال 1995 برای این تغییر سریع تأکید کرده و آن را با یکسری از فشارها یا محرک های کسب و کاری توصیف می کنند.آنها اظهار می دارند که به منظور موفقیت یا حتی برای بقا در این دنیای پویا ، شرکت ها نه تنها باید فرآیندها و واحدهای غیر سودآور را حذف کنند ،بلکه فرآیندهای نوآور مانند محصولات سفارشی ، ایجاد محصولات جدید یا ارائه خدمات عالی به مشتریان را نیز باید در نظر بگیرند.در واقع این ها پاسخ های سازمان به محیط می باشند.بسیاری از این پاسخ ها را می توان با بکارگیری تجارت الکترونیکی ، تنها راه حل مواجهه با فشارهای کسب و کاری است.

[1]Boyett and Boyett

دانلود پایان نامه