مفهوم تبلیغ:-پایان نامه درباره ایجاد رغبت به خریدو فروش

دانلود پایان نامه

– استراتژی بازاریابی احساسی

استفاده از بازاریابی احساسی بعنوان یک استراتژی بازاریابی ارتباطی، به ارتباط عمیق ازجنبه احساسی انجامیده و منجر به حفظ جایگاه رقابتی شرکت در بازار می شود. این روزها برای هر گروه از محصولات، انتخاب های وسیعی وجود دارد، از این رو محصولی به فروش نمی رسد مگر اینکه مصرف کننده با نام و نشان تجاری محصول با استفاده از احساسات خویش ارتباط برقرار کند. در واقع می توان گفت، مشتریان تجربیات را به محصولات، اشتیاق و احساسات را به استفاده از ارزش ها ترجیح می دهند (فبریس[1]،2009: 29). امروزه بازاریابی احساسی تلاش می کند تا به سؤالات زیر پاسخ گوید:

  • نگرش ها، رفتارها و احساسات چگونه رفتارهای خرید را شکل می دهند؟
  • آیا می توان احساسات را قبل، در حین و بعد از فرآیند خرید اندازه گیری کرد؟
  • ذهن مصرف کنندگان زمانیکه در معرض تبلیغات و ترغیب قرار می گیرد چگونه واکنش نشان می دهد؟
  • مشتریان درکجا (در یک فروشگاه یا در یک سایت اینترنتی)، بدنبال پاسخگویی به انگیزه های بر انگیخته خویش هستند؟

اخیراً مطالعات بازاریابی نشان می دهد که حس بویایی در تصمیمات خرید بسیار حائز اهمیت است. در بسیاری از موارد، استفاده از رایحه یا موزیک درفضای درون فروشگاه مهم است.رایحه یک واسطه قدرتمند برای نقش بستن یک تصویر مطلوب بصورت طولانی مدت در حافظه مشتری است.ضمن اینکه بسیاری از فروشگاه ها از رایحه مطلوب برای بیشتر نگه داشتن مشتریان در فروشگاه و طولانی تر کردن خرید آنان استفاده می کنند. حتی موزیک نیز بشکل قدرتمندی با احساسات مشتریان پیوند خورده است و سودمندی آن برای دستیابی به مقاصد اقتصادی بسیار مشهور است (کنسولی[2]،2010: 302). بنابراین برای بهبود ارتباط با مشتری ضروری است که شرکت ها بطور واضح اهداف خویش را تعریف نموده و مهارت های مربوط به سایر نظام های غیر اقتصادی همچون روانشناسی و جامعه شناسی را کسب کنند، چرا که هدف اصلی بازاریابی احساسی، شناسایی نوع تجربه ای است که بر محصول بهتر و ایجاد همدلی بین شرکت و مشتری تأکید می کند (میلوند[3]،2008: 222).

4.1-مفهوم تبلیغ

در فرهنگ واژگان آکسفورد برای کلمه تبلیغ تعاریف زیر آمده است :

  • تشریح یک کالا یا خدمت در انظار عمومی به منظور متقاعد کردن افراد جهت خرید یا استفاده از آن.
  • کاری کنیم که چیزی یا شیئی از نظر عموم یا جامعه شناخته شود، نظیر چاپ آگهی در روزنامه.

اگر چه تعاریف زیادی برای تبلیغ ارائه شده است، اما به نظر دکتر احمد روستا :

  • « تبلیغ، ارتباط و ابلاغی است چند منظوره و جهت دار برای تغییر ».

كه هر واژه آن دارای معنا و مفهومی خاص استکه به شرح زیر می باشند:

  1. تبلیغ نوعی ارتباط است بنابراین یكی از مهمترین ویژگی های هر نوع تبلیغی، ایجاد، تقویت و حفظ ارتباط با انسانها و مخاطبین گوناگون است و به همین دلیل آشنایی با ابزارها و روشهای جدید شناخت مخاطبین و چگونگی ارتباط با آنها اولین ویژگی و مهارت هر نوع فعالیت تبلیغاتی آینده است. آگاهی از چگونگی ارتباط های الكترونیكی و یا ارتباط مستقیم حضوری و غیر حضوری با مخاطبین جدید یكی از نكات مهم در تبلیغات آینده است (روستا و خویه، 1388: 28).
  2. تبلیغ نوعی ابلاغ است كه به شكلهای مختلف ارائه می شود و لازم است تا ابعاد گوناگون آن مورد توجه قرار گیرد. ماهیت و چگونگی ابلاغ كردن یك موضوع یا پیام نقش مهمی در اثر بخشی و ثمربخشی تبلیغ دارد. سبك و ساختار تبلیغات آینده و چگونگی ابلاغ پیامها با توجه به فعالیت ها تغییر خواهند كرد و آشنائی با سبكهای نوین تأثیر ابلاغ ها را بیشتر می كند. ابلاغ متفاوت و متمایز كه نشانه هایی از تازگی داشته باشد بطور قطع توجه گروه های زیادی را به خود جلب خواهد كرد.
  3. تبلیغ چند منظوره است و اهداف گوناگونی را دنبال می كند مانند آگاه كردن، آموزش، ترغیب، تشویق، تحریك، دعوت، یادآوری، بازآوری و تحكیم و متقاعد ساختن كه در ادبیات بازاریابی و تبلیغات آنها را تبلیغات آگاه كننده، دعوت كننده، تحكیم كننده، یاد آوری كننده تطبیقی و مقایسه ای می نامند و هر یك شیوه ها و سبكها و ابزارهای خاص خود را می طلبد.  هر اندازه قلمرو فعالیت گسترش می یابد و رقابت بیشتر می شود اهداف نیز متنوع تر و دستیابی به آنها دشوارتر می گردد.
  4. تبلیغ جهت دار است و بنابراین نیازمند مسیر و مقصدی معین می باشد تا بتواند در همان جهت دنبال شود.  چگونگی رسیدن به مقصد و جهت گیری در تبلیغات بیانگر استراتژی تبلیغات می باشد.
  5. تبلیغ برای تغییر است. هدف نهایی هر تبلیغ ایجاد تغییر در بسیاری از زمینه ها و عوامل مانند تغییر در نگرش، بینش، دانش و رفتار مخاطبین و تغییر جایگاه ها و پایگاه ها می باشد (روستا و خویه، 1388: 29- 28).
  1. Fabris

[2]. Consoli

[3]. Mailund

دانلود پایان نامه