موانع بازاریابی SME:/پایان نامه درباره رتبه بندی موانع صادراتی

دانلود پایان نامه

موانع بازاریابی

موانع بازاریابی اساساً به محصول، قیمت گذاری، توزیع، لجستیک و فعالیت های تبلیغاتی شرکت در خارج می پردازد. این بزرگترین مشکل یک شرکت صادرات است که 16 موردی را ترکیب می کند که در ابتدا بر فشار تحمیلی از طرف نیروهای خارجی در مورد انطباق المان های استراتژی بازاریابی تمرکز دارد. در این میان تحقق استانداردهای کیفیت محصول، کسب نمایندگی معتبر و مقبله بالای بیمه/ حمل و نقل بیش از همه مورد مطالعه قرار گرفته اند. یافته های تجربی مربوط به این دسته، تنوع بسیار زیادی را نشان داد و تاثیر کلی آنها از بسیار زیاد (برای مثال هزینه های زیاد بیمه/ حمل و نقل) تا بسیار کم (برای مثال، عدم دسترس پذیری امکانات انبار کردن در خارج) متغیر بود.

 

2-9-1-2-1. محصول

ساخت محصولات جدید برای بازارهای خارجی: همانطور که پیش از این ذکر گردید، بسیاری از شرکت های کوچک، صادرات را یک فعالیت کسب و کار مدیریتی می دانند که به موجب آن می توان تولید اضافی را جذب نمود. این امر به یک نگرش مدیریتی می انجامد که به واسطه ی بی میلی برای ساخت محصولات جدید مخصوص خواسته ها و نیازهای بازار خارجی توصیف می گردد. این مشکل از نظر تنوع اولویتهای مشتری در میان کشورها، حادتر نیز می شود. برخلاف شرکت های بزرگ، شرکت های کوچک موقعیت بدتری در خصوص ساخت محصولات ابتکاری و جدید برای بازار بین المللی دارند که این امر به علت فقدان تخصص مدیریتی، عدم وجود قابلیت های توسعه و تحقیق و منابع مالی محدود میباشد. شرکت های کوچک تا حدودی قادرندبا تشکیل ائتلافات استراتژیک با سایر کشورهای دارای تخصص معرفی بین المللی محصولات جدید، بر این مشکل فائق آیند.

انطباق سبک/ طرح محصول صادراتی: شرایط مختلف کاربری، تغییرات قدرت خرید، سلایق متفاوت مصرف کننده و شرایط اجتماعی فرهنگی گوناگون به سازگاری و انطباق سبک و طرح محصول شرکت با خصایص مجزای یک ابزار خارجی کمک می کنند. هر چند چنین انطباقاتی در بهبود پذیرش محصول و افزایش فروش شرکت مهم است، می توانند مشکلات متعددی به شرکت تحمیل کنند: (1) افزایش هزینه‎های واحد به علت صرفه جویی های تولید انبوه. (2) سازماندهی و کنترل ضعیف عملیات های صادرات (3) تغییرات فعالیت های پشتیبانی بازاریابی در خارج. بنا براین اتخاذ یک رویکرد احتمالی با سنجش عواقب مثبت و منفی سازگاری محصول برخلاف استانداردسازی آن در بازار برای شرکت های کوچک حائز اهمیت است.

تحقق مشخصات / استانداردهای کیفیت محصول صادراتی : مطابقت های محصول ممکن است به علت تفاوت استانداردهای کیفیت در بازارهای برون مرزی لازم باشد. در واقع، این در مورد کشورهایی تبدیل به مشکل می شودکه مصرف کنندگان آن کشور به دنبال کیفیتی بهتر از آنچه در بازار داخلی شرکت ارائه می‎شود، هستند. همچنین بسیاری از دولت های خارجی از قوانین خاصی برای تعیین استانداردهای کیفیت دسته های خاصی از اجناس به کار می روند که سازگار کردن محصول را اجباری می کنند. یک مورد مناسب، قوانینی با هدف حمایت از سلامت و ایمنی جمعیت کشور میزبان است که به واسطه ی آنها صادر کننده مجبور به پذیرش هزینه اضافی می باشد. هر چند این شرایط ممکن است مشکلی برای یک شرکت کوچک به وجود آورد، اما مدیر زیرک باید از آنها استفاده کند تا کیفیت را در سازمان بهبود بخشیده و یک مزیت رقابتی ایجاد کند.

تحقق شرایط برچسب زنی / بسته بندی صادراتی: بسیاری از محصولات فروخته شده در خارج باید به شکلی خاص برای ایمنی در حین حمل ونقل، ذخیر سازی و جابجایی بسته بندی شوند. به علاوه، دستورالعمل های درون یا روی بسته بندی باید به زبان های خاصی نوشته شده و باید اطلاعات خاص مورد نیاز کشور میزبان مانند تاریخ انقضاء، نوع ترکیبات و وزن خالص را در بر داشته باشد. همچنین، علائم، تصاویر و رنگ های روی برچسب (لیبل) باید انطباق یابند تا اولویت ها و سلایق خارجی را تحقق بخشند. بسیاری از شرکت های کوچک، این راهها را برچسب زنی و بسته بندی صادراتی را زمان بر و پرهزینه میدانند. هرچند برای نفوذ به بازارهای برون مرزی بسیار مهم هستند.

تامین خدمات پس از فروش/ پشتیبانی: فاصله ی جغرافیایی بزرگ جداکننده ی صادرکنندگان از مشتریان خارجی شان، موجب تاخیر شده وهزینه های ارائه خدمات پس از فروش (به ویژه برای اجناس صنعتی و با دوام مصرف کننده) را افزایش می دهند. به همین دلیل است که پرسنل شرکت باید در بازه های منظم به بازارهای برون مرزی سرکشی کنند، ایستگاه های خدماتی در محل های استراتژیک برپا کنندو مقادیر زیاد وسایل یدکی را نگهداری کنند. به علاوه، تغییر شرایط کاربری شیوه های رقابتی و چشم انداز فیزیکی به تنظیم شیوه خدمات پس از فروش در کشور های مختلف نیاز دارند. در نتیجه موقعیت را پیچیده تر و پرهزینه‎تر می کنند. برخلاف همتایان بزرگشان، شرکتهای کوچک مشکلات بزرگتری را در ارائه این خدمات بین المللی دارند که این امر به علت محدودیت های منابع انسانی، مالی و یکپارچه می باشد.

 

دانلود پایان نامه