وضعیت تجارت زعفران-پایان نامه درباره بازاریابی زعفران

دانلود پایان نامه

وضعیت تجارت زعفران

بخش عمده زعفران تولید شده در شهرستان ها، توسط عمده فروشان و دلالان خریداری می شود، شرکت  های بسته بندی زعفران نیز، زعفران مورد نیاز خود را به صورت فله از عمده فروشان خریداری و سپس درجه بندی نموده و پس از انجام کال تمامی مراحل فرآوری بسته بندی نموده و به صورت استاندارد جهت صادرات آماده می کنند. در این میان دلالان و واسطه هایی نیز وجود دارند که مستقیماً به طور غیر مجاز زعفران را به صورت فله به خارج از کشور (امارات متحده عربی، عربستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان و …) صادر می کنند، عدم هماهنگی زعفرانکاران با یکدیگر و عدم اطلاع آن ها از وضع بازار و تغییرات عرضه و تقاضا و نوسانات قیمت و … باعث می شود حاصل تلاش یک سال زعفرانکاران عاید افرادی شود که در امر تولید هیچ نقشی ندارند هم اکنون ببیش از 600,000 نفر در استان های محروم کشور به کار زعفران اشتغال دارند در حال حاضر ایران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران درجهان است به طوری که بیش از 96 % تولیدجهان را در اختیار دارد و دارای مزیت نسبی دراین محصول می باشد (صندوق غیر دولتی توسعه صادرات زعفران[1]) با توجه به رقابت منفی صادر کنندگان و دامپینگ محصول زعفران، زعفران ایران به عنوان ماده اولیه و خام و به صورت فله ای با قیمت بسیار پایین به مصرف واحدهای بسته بندی زعفران به  اسپانیا می رسد و از آنجا با بسته بندی های مجدد و به نام اسپانیا به تمام دنیا صادر می گردد. لذا خروج زعفران ایران در بسته بندی های کوچک و با نام «کشور ایران» و برند ملی که از اهداف صندوق توسعه صادرات ایران جهت تحقق برنامه ای دراز مدت برای زعفران ایران می باشد، تثایر بسزایی درشناساندن بیشتر زعفران ایران، حفظ موقعیت زعفران ایران در بازارهای جهانی و ارتقاء سهم تجاری آن در بازارهای هدف و درنهایت ایجاد ارزش افزوده برای زعفران ایران خواهد داشت کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، عربستان، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، هند، سوئد، آرژانتین، سوئیس، چین و … از دیگر کشورهای خریدار زعفران ایران می باشند (حسینی، 1388)

2-3-4-بررسی زعفران از دیدگاه S. W. O. T.

اگر نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدات زعفران ایران با استفاده از جدول S. W. O. T.  بررسی شود، می توان جدلو مشابه آن چه در جدول( 2 – 2 )نشان داده شده است ارائه داد (گسیل و کی منش، 1385 : 69-68)

 

ضعف قوت
عدم وجود برند برای زعفران ایرانی

عدم وجود بسته بندی مناسب و فرآورانه برای زعفران

عدم شناسایی بازارهای جدید توسط صادرکنندگان

عدم وجود عوامل توزیع زعفران در دنیا

عدم اطلاع رسانی کافی در مورد زعفران ایران و خواص آن به دنیا

داشتن رتبه اول تولید زعفران دنیا

بالا بودن کیفیت زعفران تولیدی درایران نسبت به سایر کشورها

دارا بودن رتبه اول درتجارت جهانی

تهدیدات فرصت ها
صادرات پیاز زعفران به افغانستان و چین

شناخته شدن اسپانیا به عنوان صادر کننده و تولیدکننده اصل زعفران

اضافه شدن افغانستان و چین به صادرکنندگان زعفران در آینده نزدیک

عدم دسترسی به خریداران خرد زعفران در سطح دنیا

مارک دهی تقلبی شرکت های اسپانیایی برند زعفران ایران

استفاده رقبای اصلی به ویژه کشورهای اروپایی از فن آوری اطلاعات

پیدا کردن بازارهای جدید زعفران

ضعف اسپانیا به عنوان یک کشور

رقیب در بازارهای هدف در مقایسه با کشورهای دیگر

تشکیل و حضور در نمایشگاه های بین المللی ومنطقه ای

 

[1] – صندوق غیر دولتی توسعه صادرات زعفران، [وضعیت تجارت زعفران]، مرداد 1389، [فوری در دسترس]

http//www.salfronpromation.ir

دانلود پایان نامه