پایان نامه درباره وب سایت و ورزش//تکنولوژی ورزش­ها

دانلود پایان نامه

بیو مکانیک و تکنولوژی ورزش­ها

استفاده از فضای مجازی وب سایت­ها برای ارتقا سطح بازاریابی محصولات ورزشی یکی از کاربرد­های وب سایت­های ورزشی می­باشد که به افزایش سهم بازار برای شرکت­ها و موسسات ورزشی میباشد (گارسيا، 2013).

اگرچه ویژگی­های محتوایی و ساختاری مهم برای وب سایت­های ورزشی کشور مشخص  نشده­اند، نحوۀ معماری اطلاعات و چیدمان قسمت­های مختلف در وب سایت بسیار اهمیت دارد و باید میزان پراکندگی اطلاعات در صفحه را مشخص کرد و بر حسب ماهیت و اهمیت ویژگی­ها، محل قرارگیری آن­ها را در وب سایت تعیین نمود. به همین منظور، در پژوهش حاضر تلاش شده است تا با انجام مراحل مختلف، محل قرارگیری و نحوۀ قرارگیری ویژگی­ها در و ب سایت ورزشی تعیین و در نهایت الگوی بهینه برای این وب سایت­ها طراحی گردد. در كشور ما در سال­های اخیر وب سایت­های ورزشی بخصوص در زمینه­های علمی ورزشی رشد چشمگیری داشته است، ولی معلوم نیست كه در طراحی و ایجاد این وبسایت­ها تا چه حد به اصول و معیار­های طراحی یك وبسایت نیاز­های كاربران این وب سایت­ها توجه شده است. به عبارت دیگر، مسأله این است كه روشن شود اولاً، چه معیار­هایی برای طراحی این گونه وب سایت­ها وجود دارد و در ثانی، در طراحی وب سایت­های موجود تا چه حد از آن معیار­ها تبعیت شده است. این­ها نكاتی است كه سعی شده است در پژوهش حاضر برآورده شود. یعنی تلاش شده است تا با توجه به نظرات كاربران و متخصصان ایرانی استفاده كننده از و بسایت­های ورزشی طراح این وب سایت­ها، ویژگی­های ساختاری و محتوایی مطرح در طراحی وب سایت­های ورزشی ایران بررسی شود و با سایت­های مطرح پر بیننده از کشور­های دیگر مقایسه شود.

5.4.2. تحلیل وب سایت

در این مطالعه، محققان با مفاهیم خاصی روبرو هستند كه خاص دنیای وب و ویژگی­های ساختاری و ویژگی­های محتوایی صفحات وب می­باشند. مهمترین آن­ها دو اصطلاح است كه در زیر شرح داده می­شوند.

1.5.4.2. ویژگی­های محتوایی:

در این پژوهش، ویژگی­های محتوایی را می­توان به دو دسته تقسیم كرد: 1- آن دسته از  ویژگی­های محتوایی كه در تمام وب سایت­ها مشترك هستند، مانند عنوان سایت، نمایه، گزینه­ی “كمك” و مانند آن؛ و 2- آن گروه از ویژگی­های محتوایی كه خاص وب سایت ورزشی هستند، مانند ارائه خدمات ویژه ورزشی از قبیل خدمات آموزشی، بازاریابی، تجاری، علمی و خدماتی متنوع.

2.5.4.2. ویژگی­های ساختاری:

 همچنین در این پژوهش منظور از ویژگی­های ساختاری، ویژگی­هایی كاربرمدار بوده كه در خدمت كاربران هستند. زیرا از طریق همین ویژگی­ها است كه مراجعه كننده به محتوای مطالب درون سایت هدایت می­شود.

برای روشنی هرچه بیشتر این مفاهیم، به عنوان نمونه، فهرستی از ویژگی­های ساختاری و محتوایی كه در یك وب سایت می­تواند وجود داشته باشد آورده شده است.

نمونه­های ویژگی­های ساختاری و محتوایی وب سایت­های ورزشی

3.5.4.2. ویژگی­های محتوایی ویژگی­های ساختاری

  • عنوان نشانی و دامنه سایت
  • آدرس طراح و مدیر سایت نشانی پست الكترونیكی سایت ورزشی
  • آخرین تاریخ روزآمدسازی
  • پیش بینی موتور جستجو به منظور جستجو در وب سایت
  • فهرست منابع، خوانا بودن متن و استفاده از فونت مناسب
  • پرسش­های رایج سرعت بارگذاری و دسترسی به مطالب FAQ
  • معرفی تازه­های ورزشی جذابیت تصاویر
  • معرفی برنامه­های آینده ورزشی
  • امكان استفاده از خدمات ورزشی
  • سهولت بازیابی سایت توسط موتور­های جستجو عمومی
  • منابع مرجع الكترونیكی
  • دسترسی به موتور­های جستجوی عمومی در سایت
  • معرفی بخش­های مختلف نقشه سایت
  • تاریخچه سایت
  • املاء و گرامر صحیح
  • فهرست مشترك موضوعی قابلیت چاپ
  • گروه بحث پیوند به قسمت­های مختلف وب سیات
  • پایگاه اطلاعات علمی
  • پیوند بین صفحه خانگی وب سایت با صفحه خانگی سایر وب سایت ها
  • پست الكترونیكی داخلی
  • پیوند بین صفحه خانگی وب سایت با صفحه خانگی سایت مادر
  • فرم­های درخواست راهبری در سایت
  • نمایه
  • راهنما
  • اظهار نظر و پیشنهاد

بطور کلی پژوهش­های متعددی به اهمیت محتوای وب سایت اشاره کرده­اند. هر وب سایت می­تواند شامل موارد متنوعی چون فهرست­های تصویری رنگارنگ، فرم­های سفارش آنلاین و نظرسنجی از مشتریان باشد. برخی سازمان­ها نیز تنها به معرفی خود از طریق وب سایت و ارایه اطلاعات کلی در مورد سازمان اکتفا می­کنند. مهمترین هدف هر وب سایت ارایه اطلاعات است. انواع اطلاعاتی که در وب سایت ارایه می­شوند عبارتند از اطلاعات تجاری و غیر تجاری. اطلاعات تجاری شامل پیشینه­ی سازمان و گاهی بیانه ماموریت، بیانه­های مالی و فهرستی از مشتریان مهم و گزارشی از پروژه­های انجام شده می­شود. این نوع اطلاعات به سهامداران و مشتریان بالقوه اطلاعاتی کلی در مورد سازمان ارایه می­دهد. هر وب سایت می­تواند اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار دهد. اطلاعات غیر تجاری برای مثال ممکن است مربوط به جایگاه یک شرکت یا محل قرار گرفتن آن باشد. به عنوان مثال وب سایت یک هتل در مورد موزه­ها و پارک­های اطراف اطلاعاتی در اختیار مسافران قرار می­دهد (زاهدي، 1390).

ویژگی محتوایی دوم وب سایت امکان انجام معاملات است. سومین ویژگی سرگرمی­های موجود در وب سایت است که در این مورد وب سایت همانند رسانه پنداشته می­شود. به طور خلاصه شش ویژگی محتوایی وب سایت­ها عبارتند از سه عنصر اطلاعاتی (پیشینه سازمان، اطلاعات راجع به مشخصات کالا­ها، و خدمات و اطلاعات غیرتجاری) دو عنصر معاملاتی (درخواست مستقیم یا پروپزال) و عناصر سرگرمی (سرگرمی خاص). ویژگی­های محتوایی وب سایت­ها را می­توان به صورت عینی ارزیابی کرد. آخرین ویژگی محتوایی یک وب سایت، ماهیت ذهنی دارد. ادراک ذهنی محتوای وب سایت به این موضوع اشاره دارد که بطور کلی میزان اطلاع رسانی وب سایت چه قدر است. هافمن و دیگران بر اساس این معیار بین وب سایت تصویری و اطلاعاتی تمایز قایل می­شوند (روزن و پورينتون، 2004).

بنابراین محتوای وب سایت یکی از مهمترین عواملی است که باعث می­شود افراد مجدد برای بازدید از وب سایت به آن مراجعه کنند. محتوای وب سایت شامل متن­ها، تصاویر گرافیکی، عکس­ها، لایه­ها، صدا و حرکت و سایر ویژگی­های اختصاصی است. تصمیم گیری در مورد انتخاب محتوای وب سایت نقش مهمی در اثربخشی وب سایت­ها دارد. روزن و پورینتون بر اساس پژوهش­های ریچل و استفن کاپلان مقیاس ویژگی­های وب سایت را استخراج و در یک پژوهش تجربی ویژگی­های اساسی طراحی اثربخش وب سایت را شناسایی کردند که شامل طراحی آسان، خوانش آسان، استفاده از دسته بندی­ها، اجتناب از ارایه اطلاعات بیش از حد، اندازه مناسب فونت، تعداد محدود عناصر تشکیل دهنده­ی نمایش وب سایت می­باشد (تيلور و ويد، 2003).

 

دانلود پایان نامه