مهم ترین مهارت های ارتباطی که واسه موفقیت شغلی نیاز دارین 

 

جدا از اینکه تجربه و مهارتای فنی که لازمه ی موفقیت در هر شغلیه، روابط عمومی یا یعنی «مهارتای ایجاد رابطه» هم نقش زیادی در موفقیت شغلی ما اجرا می کنه. به باور ی دیوید پارنل (David Parnell) نویسنده و مشاور در بخش ی ارتباطات، مهارت ایجاد رابطه یعنی «داشتن صفات مختلفی که فرد به دلیل ی اونا میتونه خوب با بقیه رفت و امد و رابطه داشته باشه»؛ از نظر اون «بعضی وقتا این صفات، در دو ویژگی “دوست داشتنی بودن” یا “داشتن شخصیت خوب” خلاصه می شن. اما واسه داشتن همین دو ویژگی باید صفات دیگری هم در ما شکل بگیره تا در آخر، ایجاد کننده ایجاد ارتباطی موثر و سازنده شه.»

شخصیت

 

لین تیلور (Lynn Taylor) کارشناس محیطای کاری و نویسنده ی کتاب «روشای کنترل رفتارهای رئیس مآبانه» این مهارت ها رو «تعاملی سازنده با در نظر گرفتن مصلحت دو طرف» تعریف می کنه. اون رفتار در محیطای کاری رو این جور توضیح می ده: « کارمندان ترجیح میدن در محیطای صمیمی کار کنن. محیطای خشک و جدی، راندمان کاری رو کم می کنه. با تقویت مهارتای ارتباطی، میشه بازده کار رو بالا برد. افرادِ مدبر، که از هوش اجتماعی قوی ای برخوردارن، در محیطای کاری به رهبرانی مقتدر و موثر تبدیل می شن. این افراد میدونن اعتماد کردن به روابطی که طبق ی احترام و دموکراسیه، رمز موفقیت شغلی و بهره روش. با یادگیری مهارتای ارتباطی، رفتارهای منفی در محیط کار کاهش پیدا میکنه و با هدفی مثبت میشه از بروز درگیریا و نا آرومیا جلوگیری کرد.»

توانایی ایجاد رابطه با بقیه

ایجاد رابطه با بقیه و درک موقعیت و دیدگاه اونا یکی از مهارتای ارتباطی مهم در بخش ی روابط تجاریه. بعضی وقتا ایجاد رابطه بسیار ساده س!؛ همین که قابل احترام موافقت یا مخالفت خود رو با بقیه اعلام می کنیم با اونا رابطه برقرار کردیم. وقتی باتجربه و کارآزموده باشین، تقریبا با هر شخصی می تونین رابطه برقرار کنین.

مهارت سخنوری

یکی دیگر از مهارتای ارتباطی، سخنوریه. تسلط ما بر روش بیان موضوع، بیشترین اثر رو بر مخاطب می ذاره و اونو واسه شنیدن ایدهامون تشویق می کنه. با مهارت در سخنوری، ایجاد رفت و امد و رابطه ممکن می شه. تیلور در این باره می گه: «اگه در روشای گفتاری و نوشتاری، از استعداد کافی بهره مند باشین، موفقیت از اون شما هستش. در جهان امروز که وقت بسیار مغتنمه و تکنولوژی اسباب رابطه دائمی و دائم رو جفت و جور کرده، بیان روشنِ مسائل بسیار دارای اهمیته.»

مدارا با بقیه

مورد بعدی در مهارتای ارتباطی، مدارا کردنه. وقتی اهل مدارا با بقیه هستین، در برابر اونا صبوری به خرج میدید و در موقعیتای استرس زا خوب می تونین خونسردی خود رو حفظ کنین. شک نداشته باشین این ویژگی شما از چشم رئیس دور نخواد موند. اگه نتونین خوب از پس موقعیتای اینطور برآیید، باید با پیشرفت و موفقیت شغلی خداحافظی کنین.

اعتماد کردن

ما واسه پیش برد اهداف خود و در آخر موفقیت شغلی به ایجاد رابطه نیاز داریم و پایه رابطه ها طبق ی اعتماد شکل میگیره. اعتماد کردن یکی از مهارتای ارتباطیه که نمی تونین اونو ندیده بگیرین. زمانی در کار خود موفق هستین که قابل اطمینان باشین و احساس امنیت رو در مخاطب خود بسازین.

READ  مواد مفید واسه کبد؛ ۱۱ خوراکی که به سلامت کبد کمک می کنه 

بدونین چه موقع و چیجوری باید همدلی خود رو نشون بدین

واسه درک شرایط بقیه باید خود رو در جایگاه اونا بذاریم. باید از دید اونا شرایط رو بررسی کنیم و هر جا که نیاز به کمک ما بود، اقدام کنیم. در زندگی کاری و شغلی، حمایت و همدلی خود رو به بقیه نشون بدین. این رفتارا بازخورد مثبتی از طرف مخاطبتان ایجاد می کنه. اگه از رفتارهای انسانی در محل کار شما خبری نباشه، دایره ارتباطات شما محدود می شه و پیشرفتی نخواهید داشت. پس همدلی جزو موارد باارزش مهارتای ارتباطیه. جهان ایده آل، جهان بدون مشکله. اما در زندگی واقعی، با رقابتای زیادی روبرو هستیم، واسه داشتن رابطه ای سازنده باید بدونیم چه وقت به کمک بقیه بشتابیم.

مهارت گوش کردن

«ما دو گوش و یک دهن داریم»، یعنی پیش از اینکه سخنران خوبی باشیم باید مهارت گوش کردن رو در خود تقویت کنیم. «شنیدن» و «گوش کردن» دو بحث جدا هستن. گوش کردن فرآیندی آگاهانهه. یک شنونده ی خوب به مخاطب خود توجه می کنه. زمانی رو صرف بررسی گفته های مخاطب خود می کنه و بعد به گفته های اون واکنش نشون می ده. شنونده ی خوب بودن و توجه به نیاز بقیه مهارتیه که با تمرین به دست میاد و واکنشای مثبت دور و بریا رو به دنبال داره.

توجه به مخاطب

مخاطب باید توجه واقعی شما رو نسبت به خودش احساس کنه. اگه خودنمایی کنین که بهش توجه می کنین، شانس خود رو واسه ادامه رابطه از دست میدید. یکی از راه های نشون دادن علاقه واقعی به مخاطب، حفظ کردن ناما، تاریخا و رویدادهای مهم زندگیه.

انعطاف پذیری

«داشتن شخصیت خوب» و «دوست داشتنی بودن» خیلی به همدیگه وابسته ان. این دو ویژگی پیرو شرایط هستن. مثلا یک فرد زندانی شخصیت مورد قبولی در جامعه نداره. اما اگه توانایی بالایی در ایجاد رابطه داشته باشه، می تونه شرایط رو به نفع خود عوض کنه. اگه بتونین در اعتقادات و قوانین خود انعطاف پذیر باشین به یک شخصیت دوست داشتنی تبدیل میشید.

قضاوت درست

قضاوت درست یکی از مهارتای ارتباطیه. واسه کسب این مهارت باید به دقت دور و بریا و جهان دور و بر خود رو ببینیم و . قضاوت درست در انتخاب دوست مناسب به ما کمک می کنه و واکنشا و تصمیمات ما بهش وابسته.

مهارت گفتگو

وقتی به شناخت کافی از مخاطب خود دست پیدا کردین و مهارت سخنوری رو در خود تقویت کردین، نوبت اینه تا با بیانی قوی مخاطب رو واسه انجام چیزی که تو ذهن شماس، تشویق و قانع کنین. مهارت در گفتگو کردن نه تنها در بحث پیشنهادات کاری و دریافت حقوق و امتیازات بهتر به ما کمک می کنه که در موردای دیگر برگ برنده ی ما هستش. مثلا به عنوان یک ویزیتور، مهارت گفتگو کردن به شما کمک می کنه مشتری خود رو قانع کنین که محصول شما بهترین و درست ترین گزینه واسه اونه.

روشن فکر باشین

READ  مشکلات تصمیم گیری؛ آشنایی با اشتباهاتی که ما رو با مشکل روبرو می کنن 

واسه ایجاد اعتماد و احترام در بقیه باید این اطمینان رو به اونا بدین که نظر و بازخورد اونا بررسی شده و استفاده کرده می شه. وقتی که روشن فکر باشین و در برابر ایده ی خاصی تعصب نداشته باشین انعطاف پذیرتر به نظر می رسین و کار کردن با شما راحت تر هستش.

شوخ طبع باشین

کسی که از خندیدن لذت نمی برد، به افزایش نا آرومی و درگیری دامن می زنه. وقتی فشار کار رو با شوخ طبعی کمتر می کنین، به یکی از فاکتورهای پیشرفت در کار خود دست پیدا کرده این. خوشحال بودن در محیط کار ارتباطات شما رو موثرتر می کنه.

مخاطب خود رو بشناسین

باید مخاطب خود رو خوب بشناسیم و گفتار خود رو متناسب با شرایط اون تنظیم کنیم. این مهارت بسیار روشن و بی ارزش اما رعایت نکردن اون، به تنهایی می تونه دلیلی واسه شکست در روابط باشه. «هر سخن جایی و هر نکته مکانی داره»!

صادق باشین

پایه رابطه طبق ی اعتماده و لازمه ی اعتماد، صداقته. در تموم رابطه ها، راستی بهترین سیاستیه که می تونین در پیش بگیرین.

زبون بدن

هرچه قدر درباره اهمیت زبون بدن بگیم بازم کمه. بخش اعظمی از رابطه تحت اثر زبون بدن قرار داره و این توانایی یکی از مهارتای ارتباطی مهمه. حتی زمانی هم که با افراد صحبت نمی کنیم، در حال ایجاد رابطه با اونا هستیم. واسه داشتن ارتباطی بهتر باید مراقب ژست و حالت بدن، طرز بیان، صدا و ظاهر خود باشیم.

حل فعالانه مسائل

مسائل همیشه وجود دارن. باید روش برخورد با اونا و روشای حل مسئله رو یاد بگیریم. اگه در محیط کار فعال باشین، از فشار کاری همکاران خود کم می کنین و این مهارت خوبی در محیطای کاریه.

رفتار خوب

کلماتی مثل «لطفا» و «متشکرم » در بخش ی مهارتای ارتباطی کاربرد بسیاری دارن. کلمات همراه با لبخند به ما یادآوری می کنه که روند انجام کار از نتیجه اون مهم تره.

استفاده از اونا رو فراموش نکنین.

حمایت کننده باشین

همه ما دوست داریم دور و بریا ، ما و تواناییای مون رو باور داشته باشن. هیچکی از این قانون مستثنی نیس. وقتی به شکل تشویق و تشویق از مخاطب خود حمایت می کنین، واسه رسیدن به هدفش، بهش انگیزه لازم رو میدید. همکاران خود رو تشویق کنین، خوشحال باشین و به اونا انگیزه بدین. کارمندان در هر سطح و درجه ای که باشن ترجیح میدن با افراد پرانرژی و با انگیزه همکاری کنن.

مهارتای ارتباطی شناخت احساسات فردی و توجه بهش هاست. افرادی که از احساسات و روحیات انسانی شناخت کافی دارن در کار خود موفق ترن. به همین دلیله که احساس رضایت افراد از کاری که انجام میدن تعیین کننده ی وفاداری و مشارکت اون هاس. اجرا مهارتای ارتباطی، چشم انداز بهتری واسه کار و هدفِ ما رقم می زنه. الان ما در دو دنیای واقعی و مجازی زندگی می کنیم. مهارتای ارتباطی ما در این دو دنیا باید منطقی و اصولی باشه.

منبع : forbes.com