موفقیت در محیط کار چیجوری بدست میاد؟ 

 

بذارین روشن بگیم: اینکه شغل شما چیه یک بحثه و اینکه چه جوری می خواید اونو انجام بدین یک بحث دیگر. با اینکه سِمَت شما (و اینکه چقدر با میزان تجربه و علاقه شما برابری داره) به خودی خود نقش مهمی در میزان موفقیت شما در شغل تون اجرا می کنه، آداب و عاداتی که سرِ کار دارین هم بر احساس خوشحالی و میزان موثری شما مؤثره. این آداب و عادات شامل کارایی می شه که قبل و بعد از رفتن سرِ کار و در طول روزهای کاری خود انجام میدید.

در این مقاله با هفت عادت روزانه آشنا میشید که اگه به طور منظم اونا رو تمرین کنین، موفقیت در محیط کار خود رو تضمین کردین.

 

۱. روی نقاط قوت خود تمرکز کنین، نه نقاط ضعف

بعضی وقتا در سعی واسه اینکه کامل و بی مشکل باشیم، مقادیر باارزشی از زمان و انرژی خود رو صرف بهتر شدن در کارایی می کنیم که جزو استعداد ذاتی ما نیستن. شارلوت کریولی (Charlotte Crivelli) یکی از مؤسسان شرکت ارتباطات کلیک (Klick Communications) باور داره که این کار اشتباهه. اون می گه: «در شرکت من، سعی داریم این فرهنگ رو گسترش بدیم که افراد وظایفی رو در دست بگیرن که واسه انجام اونا لازم باشه از نقاط قوت خود استفاده کنن. ما به تلف کردن وقت کارمندان واسه تقویت نقاط ضعف شون باور نداریم. جایی که اونا ضعف دارن، شخص دیگری مهارت داره و این وظیفه ی منه که مطمئن شوم هرکی کاری رو انجام می ده که بهش انرژی می ده، نه کاری که باعث شه احساس پوچی کنه.» واسه اجرای این نصیحت، عادت کنین هر روز تا حد امکان اولویت رو به مهارتای حقیقی خود اختصاص بدین.

۲. طوری کار کنین که بهترین کارکرد رو داشته باشین

در مورد همین مسئله باید گفت در شرایط مثل همه مثل هم کار نمی کنن. اگه شرکت شما فضای باز رو واسه کار کردن کارمندانش ترجیح می ده، شما نمی تونین کار کردن پشت دره های بسته رو انتخاب کنین. ولی یه سری عادات شغلی هست که شما می تونین در جهت منفعت خود از اونا استفاده کنین و تمرکزتان رو بالا ببرین. تحقیقی که اخیرا به وسیله شرکت میز و صندلی اداری تِرن اِستون (Turnstone) انجام شده نشون می ده که ۳۲ درصد افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال، کار کردن به شکل انفرادی در یک محیط سالن مثل رو به محیطای کار سنتی و عادی ترجیح میدن.

اگه شرکت شما فضای ایده آل رو واسه تون جفت و جور نمی کنه، به تغییرات کوچیکی فکر کنین که می تونین در محیط کار خود بسازین. برایان شپلند (Brian Shapland)، مدیر ترن استون می گه: «همه یک جور کار نمی کنن، پس اجازه ندین فضایی که در اون هستین شما رو محدود کنه. اگه لازمه کار مهمی انجام بدین، از هدفون استفاده کنین یا گوشه ای دنج در دفتر پیدا کنین که بتونین بدون مزاحمت کارتون رو انجام بدین. اگه نیاز به الهام گرفتن دارین، در فضایی مشترک با دیگر کارکنان بشینین تا بتونین به تبادل ایده با همدیگه بدین.

READ  مشکلات تصمیم گیری؛ آشنایی با اشتباهاتی که ما رو با مشکل روبرو می کنن 

۳. نگاه خود رو کنترل کنین

حال وهوای شما سرِ کار نه تنها روحیه و علمکرد شغلی شما رو تحت اثر قرار می ده، بلکه بر دور و بریا شمام اثرگذاره. پس یک عادت سالم دیگر اینه که کنترل نگاه ذهنی خود رو در دست بگیرین. کارلا برندا (Karla Brandau) مدیر عامل مؤسسه ی وُرکپِلیس پاور (Workplace Power) می گه: «یک مَثَل قدیمی می گه سرزمینِ خوشبختی واسه قلمروی ذهنه. واسه اونکه رضایت بیشتری از کار خود داشته باشین باید به طور منظم طرز تفکر خود رو بررسی کنین، چون که اگه منفی گرایی زندگی شما رو تحت سلطه بگیره نه تنها ذهن، روح و جسم شما رو افسرده و ملول می کنه، بلکه بر لیاقت شمام اثر منفی می ذاره.»

یک راه حل دیگر واسه اصلاح نگاه اینه که تمرین کنین زمانی که سرِ کار هستین به جای فکر کردن به روابط بیرونی و مشکلات شخصی، فقط به محیط کار فکر کنین و حضور ذهن داشته باشین. مایک رودریگز (Mike Rodriguez) سخنگوی حرفه ای، نویسنده و متخصص در امر آموزش می گه: «اگه جسم شما در محل کار حضور داره ولی ذهن تون درگیر مسائل زندگیه، پس از دید ذهنی سرِ کار نیستین. این یعنی نمی تونین مفید و مؤثر کار کنین.»

۴. در انتخاب خوراکیا دقت بیشتری به خرج بدین

اینکه چیجوری بدن خود رو قبل، بین و بعد از کار کردن تغذیه می کنین نتیجه های زیادی بر توانایی شما در انجام کاراتون داره.

کرستین اسمیت (Kristen Smith) متخصص تغذیه از آتلانتا پیشنهاد می کنه که کارمندان یک برنامه غذایی واسه خود تهیه کنن و واسه وعدهای غذایی که سرِ کار صرف می کنن برنامه داشته باشن. اون می گه: «شاید لازم باشه غذا یامیان وعده از خونه ببرین تا مطمئن باشین که به مدت طولانی بدون غذا نمی مانید.»

اینجا به چند پیشنهاد ی دیگر اون در مورد تغذیه ی بهینه در محل کار اشاره می کنیم: تا یک ساعت پس از برخاستن از خواب صبحانه بخورین و پس از اون هر سه یا چار ساعت غذا یامیان وعده بخورین. یک غذای کم کالری و غنی از پروتئین مثل تخم مرغ یا ماست یونانی رو در اولین وعده غذایی روزانه خود بذارین. با نوشیدن کمه کم چار تا شش فنجون نوشیدنی بدون شکر در محل کار، آب کافی در اختیار بدن خود بذارین و از چند ساعت پیش از ترک دفتر، از مصرف نوشیدنیای کافئین دار پرهیز کنین تا خواب کافی داشته باشین.

۵. یک کار نه انجام بدین

همونجوریکه به نیازای جسمی و روحی خود سرِ کار رسیدگی می کنین، یادتون باشه اگه عادت کنین یک کار خوب و قشنگ در حق همکارتان انجام بدین، حال تون خیلی بهتر از قبل می شه. تحقیقات نشون می ده که نوع دوستی می تونه اثرات بسیار و همه جانبه ای داشته باشه. تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ به وسیله مجله وال استریت و مؤسسه ی آی اُپنر انجام شد، نشون داد که کارمندانِ خوشحال در مقایسه با کارمندانی که دارای پایین ترین سطح خوشحالی هستن، ۳۳ درصد بیشتر به همکاران خود کمک می کنن.

READ  مواد مفید واسه کبد؛ ۱۱ خوراکی که به سلامت کبد کمک می کنه 

ملودی ویلدینگ (Melody Wilding)، تراپیست و متخصص روان شناسی در محیط کار می گه: «همه ما زمانی که به کسی کمک کردیم، جهش یهویی شادمانی رو در وجودمون حس کردیم. قانون ی «تو خوبی می کن و در دجله انداز» در محیط کار واقعا درسته؛ خواه انجام یه سری کارای ساده واسه یک همکار دستپاچه و سراسیمه باشه، خواه گرفتن قهوه واسه همکاران سر صبح. کمک کردن به تیم تون به طور شگفت آوری باعث می شه احساس خوشحالی کنین.»

۶. فکر و خیال نکنین

عادتای بعد از کار بر حس وحال شما در روز کاری بعد مؤثره، پس بسیار مهمه که اونا رو درست انجام بدین. وقتی شما روز بدی رو سپری کردین، ممکنه در راه خونه همیشه حوادث اون روز رو تو ذهن خود مرور کنین.

پائولا تامسون (Paula Thompson) مؤسس «فورسایت کوچینگ ان کانسالتینگ» (Foresight Coaching & Consulting) اشاره می کنه که تصور ذهنی مکالماتی که خوب پیش نرفته، فرایندای بیوشیمیایی و هورمونی رو که در زمان اتفاق اون اتفاق روی داده، دوباره فعال می کنه. اون می گه: «شما به معنای واقعی کلمه اون اتفاق رو به شکل فیزیکی در بدن خود بازسازی می کنین و سطح هورمونای استرس خود رو بالا می برین. اگه می ببینن ذهن تون بازم درگیر اون ماجراست، ۱۰ دقیقه اون اتفاق رو تو ذهن خود مرور کنین. ببینین از اون تجربه چه درسی می تونین بگیرین، بعد دست از بازپخش گذشته وردارین و اونو به دست فراموشی بسپارید.

۷. یک مراسم عصرگاهی واسه اندیشیدن و تفکر ترتیب بدین

یک عادت در رابطه که می تونه به شما کمک کنه از شر فکروخیال در مورد اتفاقاتی که خوب پیش نرفتند خلاص شید، اینه که یک مراسم عصرگاهی واسه تفکر و اندیشیدن ترتیب بدین.

ولیدینگ پیشنهاد می کنه هر روز عصر قبل اینکه وسایل خود رو جمع و دفتر رو ترک کنین، کمی زمان صرف کنین و به سه اتفاق خوبی که در طول روز افتاده و یا سه چیزی که واسه اونا شکرگزار هستین، فکر کنین. ویلدینگ می گه: «مهم نیس چقدر روز سختی داشته اید، این آیین کوچیک می تونه چیزی باشه که مشتاقانه انتظارش رو می کشین. مهم اینه که هر روز رو با نگاه مثبت به پایان برسونین. جدا از اینکه این، این کار باعث می شه ذهن شما به مثبت اندیشی و تفکر رو به رشد عادت کنه. هنگامی که مشغول فکر کردن به سه چیزی هستین که به خاطرشان شکرگزارید، تقلب نکنین و تنها به دو مورد بسنده نکنین. شما به ذهن خود آموزش میدید که فرصتا و موقعیتا رو حتی در شرایط سخت و رقابت انگیز ببینه و در تفکر منفی خود باقی نمونه.

منبع : money.usnews.com