
بین مجموع هزینه های ارزیابی و پیشگیری و هزینههای شکست رابطهای معکوس و معنادار وجود دارد.
بین مجموع هزینههای ارزیابی و پیشگیری شرکت و سطح کیفیت محصول تولیدی رابطهای مستقیم و معنادار وجود دارد.
بین هزینه های شکست شرکت و سطح کیفیت محصول تولیدی رابطهای معکوس و معنادار وجود دارد.
فرضیههای فرعی:
فرضیه اول خود به چهار فرضیه فرعی تقسیم میشود:
بین مجموع هزینههای ارزیابی و پیشگیری مواد و هزینههای شکست مواد رابطهای معکوس و معنادار وجود دارد.
بین مجموع هزینههای ارزیابی و پیشگیری عامل انسانی وهزینههای شکست عامل انسانی رابطهای معکوس و معنادار وجود دارد.
بین مجموع هزینههای ارزیابی و پیشگیری ماشینآلات تولیدی و هزینههای شکست ماشینآلات تولیدی رابطهای معکوس و معنادار وجود دارد.
بین مجموع هزینههای ارزیابی و پیشگیری شرکت و هزینههای شکست شرکت رابطهای معکوس و معنادار وجود دارد.
۱-۷٫ روششناسی تحقیق
در این قسمت فرآیندی که به منظور جمعآوری دادهها، تعیین مورد مطالعاتی و تجزیه و تحلیل دادهها در جریان تحقیق طی شده، تشریح میگردد.
۱-۷-۱٫ گردآوری دادهها
دادهها و اطلاعات مربوط به این پژوهش به دو دسته تقسیم میگردند. دسته اول دادههای مربوط به مبانی نظری و اطلاعات مربوط به پیشینه پژوهش و دسته دوم، دادههای مربوط به هزینههای کیفیت و کیفیت در شرکت مورد بررسی میباشد.
دسته اول دادههای پژوهش به روش کتابخانهای از کتب، مجلات و سایتهای تخصصی فارسی و لاتین گردآوری شده است. برای جمعآوری دادههای دسته دوم نیز از اسناد و مدارک مالی و سایر دادههای موجود در سیستمهای اطلاعاتی مرتبط با حوزه مالی شرکت مورد نظر استفاده گردیده است و به دلیل اینکه تمام اجزای هزینههای کیفیت در اطلاعات مالی و حسابداری گزارش نمیشود، سایر اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه با کارشناس کنترل کیفیت و مدیرعامل شرکت جمعآوری گردید.
۱-۷-۲٫ مورد مطالعاتی
این پژوهش در شرکت شیر پگاه خوزستان انجام شده است.
این شرکت گواهینامه iso 22000 را در سال۸۹، iso 14001 و ۱۰۰۰۲ را در سال ۹۱ و iso 9001 را در سال ۹۳ اخذ نموده است. از پیش شرطهای انجام این تحقیق دارا بودن گواهینامه ایزو در شرکت تولیدی مورد بررسی بوده است (زیرا شرکتهایی که دارای ایزو میباشند با مقوله کیفیت آشنا هستند).
همچنین تمایل مدیریت و کارشناس کنترل کیفیت این شرکت، به انجام این پژوهش و بررسی این روابط، از دلایل اصلی انتخاب شرکت مزبور میباشد.
این شرکت یکی از مجموعه های تحت پوشش شرکت صنایع شیر ایران می باشد که از سال ۱۳۷۰ با ظرفیت اسمی ۱۰۰ تن و ۸۵ نفر پرسنل به بهره برداری رسیده است.
از جمله محصولات تولیدی این شرکت می توان شیر، شیر طعم دار، خامه، ماست، پنیر و دوغ را نام برد.
۱-۷-۳٫ روش تجزیه و تحلیل دادهها
برای انجام تحقیق ابتدا داده های جمع آوری شده وارد اکسل و محاسبات اولیه مورد نیاز بر روی آن ها انجام شده است. سپس تجزیه و تحلیل نهایی با استفاده از نرم افزار spss انجام پذیرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، با توجه به نوع جمعآوری اطلاعات و دادههای مورد نظر، از روشهای توصیفی و استنباطی استفاده شده است. ابتدا با استفاده از روشهای توصیفی شامل: جداول توزیع فراوانی و درصدها، محاسبه شاخصهای گرایش مرکزی و انحرافی اعم از میانگین، میانه، انحراف معیار، واریانس و نظایر آن به بررسی وضعیت موجود در نمونه تحقیق پرداخته شد. سپس با استفاده از آزمون های آماری مناسب و نیز محاسبه آزمون معنی داری ضریب همبستگی به تایید یا رد فرضیهها اظهار نظر گردید.
۱-۸٫ تعریف واژهها و اصطلاحات اختصاصی
در این قسمت به تعریف برخی از واژهها و اصطلاحات به کار رفته در تحقیق میپردازیم.
کیفیت: عبارت است از کلیه ویژگیها و مشخصات یک محصول یا خدمت که نیازها و خواستههای مشتریان را برآورده میسازد (ممبینی، ۱۳۷۷).
هزینههای کیفیت: عبارتست از هزینه مرتبط با کلیه فعالیت هایی که در یک سازمان به منظور تولید محصول با کیفیت ایجاد میشوند. این هزینه در گروههایی از قبیل هزینههای پیشگیری، هزینههای ارزیابی و هزینههای شکست داخلی و هزینههای شکست خارجی دسته بندی میشوند.
هزینههای پیشگیری: هزینه فعالیت هایی هستند که برای جلوگیری از وقوع ایرادات و خرابیها در محصولات صرف میشوند. صرف این هزینهها باعث کاهش وقوع خرابی و ایراد در محصول تولیدی در مراحل مختلف از ورود محصولات به شرکت تا تحویل محصول نهایی میشوند.
هزینههای ارزیابی: این هزینهها برای تعیین مطابقت یا عدم مطابقت مشخصههای محصول با مشخصههای کیفی مورد نظر صرف میشوند (خیرخواه، ۱۳۸۴).
هزینههای شکست(نقص)داخلی: این هزینهها شامل هزینه مربوط به رفع ایرادات و هزینههای صرف شدهای است که در مراحل مختلف و قبل از تحویل محصول به مشتری بروز میکنند و سازمان به طریق مختلف از قبیل بازرسی و آزمایش توسط کارکنان واحد کنترل کیفیت خود یا بازرسان خارجی به این ایرادات پی میبرد.
هزینههای شکست(نقص) خارجی: این گروه هزینههایی را شامل میشود که پس از دریافت محصول توسط مشتری مشخص و کشف نشدهاند و لذا اشکال، توسط مشتری در هنگام استفاده از محصول نمود پیدا کرده است (فارسیجانی، ۱۳۸۷).
۱-۹٫ ساختار تحقیق
به منظور انعکاس چارچوب تحقیق، مختصری از مطالب عنوان شده در هر یک از فصول آتی به شرح زیر مطرح میشود:
فصل دوم، با بیان مقدمه شروع و سپس به مبانی نظری پرداخته خواهد شد و هزینههای کیفیت و اجزای آن (هزینههای پیشگیری، هزینههای ارزیابی، هزینههای شکست داخلی و هزینههای شکست خارجی) و کیفیت مورد بحث قرار گرفته خواهد شد، و سیستم های جمع آوری و تجزیه و تحلیل هزینه های کیفیت بیان میگردد. و در آخر نیز پیشینه تحقیقات مرتبط در دو بخش داخلی و خارجی ارائه میشود.
فصل سوم، به روش شناسی تحقیق و روش های آماری مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیات پرداخته خواهد شد.
فصل چهارم، در این فصل با استفاده از تحلیل آماری، فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار خواهند گرفت.
در فصل پنجم که آخرین فصل این تحقیق است، نتایج تحقیق و تحلیل آن ها و پیشنهادات و محدودیت های تحقیق بیان خواهد گردید.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
بخش اول – مبانی نظری تحقیق
۲-۱٫ مقدمه
دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است |