پژوهش دانشگاهی – بررسی نقش رسانه های جدید در ارتقاء فرهنگ دینی- قسمت ۱۰

۱- Share
۲- Tag
۳- Chat
۴- Photo Album
۶-۵-۵-۲-۲-گروه ایجاد کردن ۱
این امکان وجود دارد هر فیس بوک که بتوان برای هر موضوعی یک گروه ایجاد کرد و علاقمندان آن موضوع خاص می‌تواند در آن گروه عضو شوند و مطالب جدیدی را که در آن زمینه در سایت منتشر می‌شود را دریافت کنند.
۷-۵-۵-۲-۲-ایجاد صفحه برای افراد معروف ۲
سایت فیس بوک این امکان را دارد که در آن افراد معروفی مانند هنرپیشگان ، اساتید و… برای خود صفحه اختصاصی ایجاد کنند و کاربران به صورت مستقیم با کسانی که طرفدار آنها هستند ارتباط برقرار کنند..(تارنمای ویکی پدیا،بخش معرفی فیس بوک،۱۳۹۱)
۱- Group
۲- Celebrity Page
۶-۲-۲ – پارادایم‌های رسانه‌های جدید
رسانه‌های جدید دارای الگوها و ساختارهای مشخصی هستند که این ویژگی‌ها آنها را نسبت به رسانه‌های دیگر متمایز می‌کند.
۱-۶-۲-۲- پارادایم از مخاطب به کاربر۱
مخاطبان غیر فعال رسانه‌های قدیمی این روزها به کاربرانی تبدیل شده‌اند که آگاهانه و فعال در جست‌وجوی محتوا، فضاهای اطلاعاتی را بررسی می‌کنند و در بسیاری از فضاهای اینترنتی خود تولید‌کننده محتوا شده اند و در روند برنامه ها سهیم هستند.
۲-۶-۲-۲- از رسانه به محتوا۲
در عصر رسانه‌های جدید دیگر به خود رسانه اهمیت ندارد به عبارتی اصلاً مهم نیست که این مطلب از جمله روزنامه، رادیو و تلویزیون منعکس می‌‌شود بلکه این محتواست که اهمیت دارد . این روزها دیگر کسی نمی‌گوید که این مطلب را از روزنامه خوانده‌ام بلکه می‌گوید از روزنامه شرق خواندم و یا از روزنامه اطلاعات خواندم در فضای مجازی هم مهم این است که مطلب از کجا نقل می‌شود.
۳-۶-۲-۲- از تک رسانه‌ای به چند رسانه ای۳
متن، صدا، تصویر ، عکس و انیمیشن همه می توانند با هم در یک رسانه فعال باشند حالا در رسانه‌های آنلاین در کنار این که می توان وبلاگ، فتوبلاگ ، ویدئو بلاگ، اودیو بلاگ، داشت ، می‌توان در فضاهایی مانند فیس بوک همه را در کنار هم داشت، در فیس بوک امکان اشتراک متن، عکس، صدا، فیلم … هم‌زمان وجود دارد.(ابراهیمی،۱۳۸۹: ۴)
۱- paradigm:From audience to user
۲- paradigm:From media to content
۳- paradigm:From monomedia to multimedia
۴-۶-۲-۲- از تناوب زمانی تا زمان واقعی۱
در رسانه های قدیم مخاطب تنها در زمان های محدود امکان استفاده از برخی از برنامه‌ها را داشت آن در شرایطی است که اکنون این گونه نیست و مخاطب در لحظه اتفاق خبر می‌تواند از آن موضوع آگاه شود.
۵-۶-۲-۲- از نظارت دبیر تا بدون نظارت۲
نظام دروازه‌بانی که یکی از مهمترین کارهای یک سردبیر خبر است و برجسته‌سازی که از مهمترین کارهای یک رسانه برای دسته‌بندی اخبار مهم روزانه‌شان است، این روزها زیر سایه تمرکز زدایی فضایی رسانه قرار گرفته است این روزها مطالب برون حضور یک دبیر خبری که تربیت اهمیت خبرها را مشخص می‌کند مطالب در سطح جهانی منتشر می‌شوند و به راحتی کاربران نظرات خود را بر روی خبرها می‌گذارند و گاه نظرها از خبرها بسیار مستمر هستند. ( ابراهیمی،۱۳۸۹: ۶)
۶-۶-۲-۲- از کم‌یابی به وفور۳
در گذشته این رسانه بود که محدودیت داشت اما حالا تنها این وقت مخاطب است که دارای محدودیت شده است و فرصت ندارد که برای همه منابع وقت بگذارد.
۱- paradigm:From periodicity to real time
۲- paradigm:From editor-mediated to non-mediated
۳- paradigm:From scarcity to abundance
۷-۶-۲-۲- از خطی به هایپرتکست۱
هایپرتکست (وامتن) یعنی نوشتن با لینک مطلب، در رسانه‌های قدیم ، متون به صورت خطی در اختیار مخاطب قرار می‌گرفتند و مخاطب امکان گذاشتن لینک صفحه مورد نظر را در حی نوشتن نداشت این درحالی است که در رسانه های جدید مخاطب می‌تواند به راحتی از صفحه‌ای به صفحه دیگر برود و اطلاعات بیشتری را بدست بیاورد و در میان صفحات بچرخد.(همان،۷)
۸-۶-۲-۲- از اطلاعات به دانش۲
رسانه‌های جدید مخاطبان با بهره‌گیری از امکان کامنت می‌توانند مطالب منتشر شده را مورد بحث و بررسی قرار دهند و آنها را از یکسری اطلاعات منتشر شده به دانش ارزشمند و قابل استفاده درآوردند.
۹-۶-۲-۲- ازیک طرفه تا تعاملی ۳
در رسانه‌های قدیم مخاطب به صورت یک طرفه با رسانه ارتباط برقرار می‌کند و دریافت کننده مطالب است و مخاطب نمی ‌تواند به صورت مستقیم از بازخورد رسانه ها بهره‌مند شوند در حالی که در رسانه‌های جدید این گونه نیست و کاربران می‌ توانند به راحتی نظر خود را در پایین مطلب رسانه‌ای درج کنند و کاربران خود می توانند مطلب تولید کنند و با کاربران دیگر ارتباط برقرار کنند. (همان،۸)
۱- paradigm:From linear to hypertext
۲- paradigm:From data to know ledge
۳- paradigm:From one way to interactivity

این مطلب را هم بخوانید :  بررسی نقش رسانه های جدید در ارتقاء فرهنگ دینی- قسمت ۱۹

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.