بررسی نقش رسانه های جدید در ارتقاء فرهنگ دینی- قسمت ۸

افکارسنجی: یکی از مهم ترین ابزارهایی که یک رسانه می تواند با استفاده از آن عکس العمل طرف‌های مخاطب را درخصوص موضوعات گوناگون بسنجد، سنجش افکار عمومی از طرق گوناگون مانند تهیه پرسشنامه، مصاحبه، دریافت نظرات و انتقادات و… است. این راه رسانه را در رفع مشکلات و توجه بیشتر به نقاط قوت یاری می کند.
۳-۲-۲ – انواع رسانه‌ها
تقسیم بندی رسانه ها به گروه های مختلف به دلیل این نیست که بتوان کاربردی ، با قدرت جایگزینی یک رسانه توسط رسانه دیگر را مورد بررسی قرار داد، بلکه به دلیل آن است که ما در این تحقیق بتوانیم با هر دو دسته جدید و سنتی آشنا و هر گروه را به طور مستقل مورد مطالعه و تحلیل قرار داد گاه علاقه زیاد نسبت به رسانه های جدید موجب می‌شود تصور کنیم که رسانه های جدید به تدریج جایگزین رسانه های سنتی و پیشین خواهد شد. ولی تجربه های گوناگون به دفعات ثابت کرده است که این تصورات پایه و اساسی ندارند.در این پژوهش ما رسانه ها را به دو دسته جدید و سنتی تقسیم بندی کرده ایم و با ذکر توضیحاتی خواننده شناخت اجمالی از مفهوم رسانه ها بدست آورد. ابتدا در این گفتار نگاهی به رسانه های جدید و انواع آن خواهیم داشت و در ادامه رسانه های سنتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم .
تصویر۱- برخی از انواع سایت‌ها و شبکه های ارتباطی در فضای مجازی
۴-۲-۲- انواع رسانه های جدید
رسانه‌های جدید، مجموعه متمایزی از فناوری های ارتباطاتی می باشند و دارای ویژگی های مشترک دیجیتالی هستند که مخاطبان می توانند به عنوان وسایل شخصی ازآن ها استفاده نمایند.
۱-۴-۲-۲-وبلاگ‌ها۱
به‌زبان ساده وبلاگ فضای آنلاینی است که در آن مطالب به‌ترتیب جدید‌ترین پست‌ها منتشر می‌شوند. چند ویژگی وبلاگ‌ها را از دیگر انواع وب‌سایت‌ها متفاوت و متمایز می‌کند. لحن نوشتاری وبلاگ‌هاست. مطالب وبلاگ‌ها اغلب با لحن شخصی و گاه محاوره‌ای نوشته می‌شوند و به نویسنده یا گروهی از نویسندگان تعلق دارند. ویژگی دیگر وبلاگ‌ها امکانات تعاملی آنهاست.
در وبلاگ امکان دریافت نظرات برای هر نوشته۲ وجود دارد. امکان ارسال و دریافت دنباله۳ روی هر مطلب وبلاگ از دیگر قابلیت‌های وبلاگ‌هاست که به کمک آن می‌توان بحثی را پیگیری و دنبال کرد. همچنین امکان مشترک شدن در وبلاگ‌ها از طریق دریافت مطالب به‌وسیله ایمیل و یا دنبال کردن مطالب در خبرخوان‌ها به‌وسیله آر.اس.اس هم وجود دارد.(دریفوس ،۱۳۸۳: ۴۵)
راه‌اندازی وبلاگ‌ها به‌وسیله سرویس‌های ارائه خدمات وبلاگ‌نویسی به سادگی و رایگان میسر است. سرویس‌های بلاگر۴ و وردپرس۵ از جمله مشهورترین سرویس‌های رایگان وبلاگ‌نویسی محسوب می‌شوند. وبلاگ‌ها گونه‌های متفاوتی دارند که وبلاگ‌های شخصی، وبلاگ‌های سیاسی، وبلاگ‌های تجاری، وبلاگ‌های نزدیک شده به ساختار رسانه‌های حرفه‌ای و وبلاگ‌های رسانه‌های جریان اصلی، برخی از انواع آنها هستند.
۱- Blogs
۲- Comments
۳- Trackbacks
۴- Blogger
۵- WordPress
۲-۴-۲-۲- میکرو بلاگ‌ها۱ (تویتر، فیدز)
تلفیقی از شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌های کوچک هستند با محتوای کوتاه کاربران به‌روز می‌شوند.
۳-۴-۲-۲- شبکه‌های اجتماعی۲(فیس‌بوک، کلوب، گوگل‌ویو)
شبکه‌های اجتماعی به اعضا‌ی‌شان اجازه ساخت صفحات شخصی و برقراری ارتباط و شبکه‌سازی با دوستان آنلاین را می‌دهند.
۴-۴-۲-۲- ویکی‌ها۳
ویکی‌ها وب‌سایت‌هایی هستند که اجاره می‌دهند مخاطبان و کاربران عادی اینترنت محتوای آنها را تولید و ویرایش کنند. ویکی‌ها برای کارها و پروژه‌های مشارکتی مناسب هستند. مثلا اگر قرار باشد متنی طولانی را افراد مختلفی از نقاط متفاوتی به‌صورت تیمی کامل کنند استفاده از مدل ویکی‌ مناسب‌ترین گزینه است.ویکی‌پدیا ۴مشهورترین سایت ویکی در دنیاست. ویکی‌پدیا دانش‌نامه آزاد آنلاینی است که سال ۲۰۰۱ شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر بالغ بر دو و نیم میلیون مقاله فقط به زبان انگلیسی و حدود یک میلیون کاربر دارد.ویکی‌پدیارا تقریبا اکثر کاربران دنیای مجازی می‌شناسند، اما ویکی‌پدیا تنها سایتی نیست که با مدل ویکی‌ فعالیت می‌کند. به‌عنوان مثال ویکیا۵، ویکی‌ ها۶ و ویکی‌نیوز۷ نمونه‌های دیگری از سایت‌هایی هستند که بر اساس الگوی ویکی فعالیت می‌کنند. ویکیا، اجتماعی از ویکی‌ها با موضوعات مختلف است؛ ویکی‌هاو، یک راهنمای کاربردی برای چگونه عمل کردن در موضوعات مختلفی از قهوه درست کردن تا طرح‌های تجاری است و ویکی‌نیوز، پروژه اخبار ویکی‌پدیاست.(ارجمند، ۱۳۹۱: ۱)
۱- Microbloging
۲- Social Network
۳- Wikis
۴- Wikipedia
۵- Wikia
۶- wikiHow
۷- Wikinews
۵-۴-۲-۲- پادکست‌ها۱
پادکست‌ها فایل‌های صوتی یا تصویری هستند که در اینترنت منتشر می‌شوند و کاربران می‌توانند مشترک آنها شوند. برای فایل‌های تصویری گاهی از عنوان وادکست هم استفاده می‌شود و گاهی نیز پادکست‌ها را هم شامل فایل‌های تصویری و هم صوتی می‌دانند. در اینجا منظور از پادکست‌ها هم فایل‌های صوتی و هم تصویری هستند.این ویژگی و قابلیت مشترک شدن است که پادکست‌ها را به‌عنوان یکی از شکل‌های قدرت‌مند رسانه‌های اجتماعی مطرح کرده است. (ارجمند،۱۳۹۱ : ۳)
امکان انتشار فایل‌های صوتی و تصویری در اینترنت از ابتدای سال‌های گسترش اینترنت وجود داشت، اما ویژگی پادکست‌ها اضافه شدن خروجی آر.اس.اس به آنها و قابلیت مشترک شدن و دنبال کردن به‌روزرسانی از طریق همین نوع خروجی است.پادکست‌ها همانند ضبط‌کننده‌های ویدئویی شخصی۲ ، بخشی از تغییر در الگوهای مصرف رسانه‌ای هستند که به‌کاربران اجازه می‌دهند محتوای صوتی و تصویری را هر زمان که مناسب تشخصی می‌دهند، ببینند و بشنوند.
زمانی که برنامه جدیدی از یک پادکست در وب منتشر می‌شود، سرویس‌های اشترک پادکست و نرم‌افزارهای دریافت پادکست به‌ طور اتوماتیک از طریق آر.اس.اس مطلع می‌شوند و شروع به دانلود فایل جدید می‌کنند. پادکست‌ها هم بر روی کامپیوترهای شخصی و هم بر روی دستگاه‌های همراه ضبط و پخش موسیقی مانند آی‌پاد، قابل استفاده و شنیده شدن هستند.(همان،۴)
علاوه بر پادکست‌های شخصی که به‌وسیله کاربران عادی اینترنت تولید می‌شوند و در اینترنت منتشر می‌شوند، بسیاری از رسانه‌های جریان اصلی هم به‌تولید و انتشار پادکست روی آورده‌اند. مثلا برخی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برنامه‌های‌شان را به‌صورت پادکست در اینرنت قرار می‌دهند. برخی مطبوعات و سایت‌ها هم بخشی از محتوای‌شان را به‌صورت صوتی و در قالب پادکست به مخاطبان عرضه می‌کنند.
۱- Padcast
۲- PVRs
۶-۴-۲-۲- خبرخوان۱
سایت‌هایی مانند گوگل ریدر با قابلیت نمایش آخرین اخبار و مطالب منتشر شده بر سایت‌های خبری مخاطب بسیاری در زمینه رسانه‌های جدید به خود جلب نموده است.
۷-۴-۲-۲- سایت‌های به اشتراک گذاری (فیلکر، یوتیوپ)
امکان به اشتراک گذاشتن فیلم‌ها یا لینک‌های متعدد را دارند که به همین دلیل زیادی از کاربران

برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.

بررسی نقش رسانه های جدید در ارتقاء فرهنگ دینی- قسمت ۸

افکارسنجی: یکی از مهم ترین ابزارهایی که یک رسانه می تواند با استفاده از آن عکس العمل طرف‌های مخاطب را درخصوص موضوعات گوناگون بسنجد، سنجش افکار عمومی از طرق گوناگون مانند تهیه پرسشنامه، مصاحبه، دریافت نظرات و انتقادات و… است. این راه رسانه را در رفع مشکلات و توجه بیشتر به نقاط قوت یاری می کند.
۳-۲-۲ – انواع رسانه‌ها
تقسیم بندی رسانه ها به گروه های مختلف به دلیل این نیست که بتوان کاربردی ، با قدرت جایگزینی یک رسانه توسط رسانه دیگر را مورد بررسی قرار داد، بلکه به دلیل آن است که ما در این تحقیق بتوانیم با هر دو دسته جدید و سنتی آشنا و هر گروه را به طور مستقل مورد مطالعه و تحلیل قرار داد گاه علاقه زیاد نسبت به رسانه های جدید موجب می‌شود تصور کنیم که رسانه های جدید به تدریج جایگزین رسانه های سنتی و پیشین خواهد شد. ولی تجربه های گوناگون به دفعات ثابت کرده است که این تصورات پایه و اساسی ندارند.در این پژوهش ما رسانه ها را به دو دسته جدید و سنتی تقسیم بندی کرده ایم و با ذکر توضیحاتی خواننده شناخت اجمالی از مفهوم رسانه ها بدست آورد. ابتدا در این گفتار نگاهی به رسانه های جدید و انواع آن خواهیم داشت و در ادامه رسانه های سنتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم .
تصویر۱- برخی از انواع سایت‌ها و شبکه های ارتباطی در فضای مجازی
۴-۲-۲- انواع رسانه های جدید
رسانه‌های جدید، مجموعه متمایزی از فناوری های ارتباطاتی می باشند و دارای ویژگی های مشترک دیجیتالی هستند که مخاطبان می توانند به عنوان وسایل شخصی ازآن ها استفاده نمایند.
۱-۴-۲-۲-وبلاگ‌ها۱
به‌زبان ساده وبلاگ فضای آنلاینی است که در آن مطالب به‌ترتیب جدید‌ترین پست‌ها منتشر می‌شوند. چند ویژگی وبلاگ‌ها را از دیگر انواع وب‌سایت‌ها متفاوت و متمایز می‌کند. لحن نوشتاری وبلاگ‌هاست. مطالب وبلاگ‌ها اغلب با لحن شخصی و گاه محاوره‌ای نوشته می‌شوند و به نویسنده یا گروهی از نویسندگان تعلق دارند. ویژگی دیگر وبلاگ‌ها امکانات تعاملی آنهاست.
در وبلاگ امکان دریافت نظرات برای هر نوشته۲ وجود دارد. امکان ارسال و دریافت دنباله۳ روی هر مطلب وبلاگ از دیگر قابلیت‌های وبلاگ‌هاست که به کمک آن می‌توان بحثی را پیگیری و دنبال کرد. همچنین امکان مشترک شدن در وبلاگ‌ها از طریق دریافت مطالب به‌وسیله ایمیل و یا دنبال کردن مطالب در خبرخوان‌ها به‌وسیله آر.اس.اس هم وجود دارد.(دریفوس ،۱۳۸۳: ۴۵)
راه‌اندازی وبلاگ‌ها به‌وسیله سرویس‌های ارائه خدمات وبلاگ‌نویسی به سادگی و رایگان میسر است. سرویس‌های بلاگر۴ و وردپرس۵ از جمله مشهورترین سرویس‌های رایگان وبلاگ‌نویسی محسوب می‌شوند. وبلاگ‌ها گونه‌های متفاوتی دارند که وبلاگ‌های شخصی، وبلاگ‌های سیاسی، وبلاگ‌های تجاری، وبلاگ‌های نزدیک شده به ساختار رسانه‌های حرفه‌ای و وبلاگ‌های رسانه‌های جریان اصلی، برخی از انواع آنها هستند.
۱- Blogs
۲- Comments
۳- Trackbacks
۴- Blogger
۵- WordPress
۲-۴-۲-۲- میکرو بلاگ‌ها۱ (تویتر، فیدز)
تلفیقی از شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌های کوچک هستند با محتوای کوتاه کاربران به‌روز می‌شوند.
۳-۴-۲-۲- شبکه‌های اجتماعی۲(فیس‌بوک، کلوب، گوگل‌ویو)
شبکه‌های اجتماعی به اعضا‌ی‌شان اجازه ساخت صفحات شخصی و برقراری ارتباط و شبکه‌سازی با دوستان آنلاین را می‌دهند.
۴-۴-۲-۲- ویکی‌ها۳
ویکی‌ها وب‌سایت‌هایی هستند که اجاره می‌دهند مخاطبان و کاربران عادی اینترنت محتوای آنها را تولید و ویرایش کنند. ویکی‌ها برای کارها و پروژه‌های مشارکتی مناسب هستند. مثلا اگر قرار باشد متنی طولانی را افراد مختلفی از نقاط متفاوتی به‌صورت تیمی کامل کنند استفاده از مدل ویکی‌ مناسب‌ترین گزینه است.ویکی‌پدیا ۴مشهورترین سایت ویکی در دنیاست. ویکی‌پدیا دانش‌نامه آزاد آنلاینی است که سال ۲۰۰۱ شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر بالغ بر دو و نیم میلیون مقاله فقط به زبان انگلیسی و حدود یک میلیون کاربر دارد.ویکی‌پدیارا تقریبا اکثر کاربران دنیای مجازی می‌شناسند، اما ویکی‌پدیا تنها سایتی نیست که با مدل ویکی‌ فعالیت می‌کند. به‌عنوان مثال ویکیا۵، ویکی‌ ها۶ و ویکی‌نیوز۷ نمونه‌های دیگری از سایت‌هایی هستند که بر اساس الگوی ویکی فعالیت می‌کنند. ویکیا، اجتماعی از ویکی‌ها با موضوعات مختلف است؛ ویکی‌هاو، یک راهنمای کاربردی برای چگونه عمل کردن در موضوعات مختلفی از قهوه درست کردن تا طرح‌های تجاری است و ویکی‌نیوز، پروژه اخبار ویکی‌پدیاست.(ارجمند، ۱۳۹۱: ۱)
۱- Microbloging
۲- Social Network
۳- Wikis
۴- Wikipedia
۵- Wikia
۶- wikiHow
۷- Wikinews
۵-۴-۲-۲- پادکست‌ها۱
پادکست‌ها فایل‌های صوتی یا تصویری هستند که در اینترنت منتشر می‌شوند و کاربران می‌توانند مشترک آنها شوند. برای فایل‌های تصویری گاهی از عنوان وادکست هم استفاده می‌شود و گاهی نیز پادکست‌ها را هم شامل فایل‌های تصویری و هم صوتی می‌دانند. در اینجا منظور از پادکست‌ها هم فایل‌های صوتی و هم تصویری هستند.این ویژگی و قابلیت مشترک شدن است که پادکست‌ها را به‌عنوان یکی از شکل‌های قدرت‌مند رسانه‌های اجتماعی مطرح کرده است. (ارجمند،۱۳۹۱ : ۳)
امکان انتشار فایل‌های صوتی و تصویری در اینترنت از ابتدای سال‌های گسترش اینترنت وجود داشت، اما ویژگی پادکست‌ها اضافه شدن خروجی آر.اس.اس به آنها و قابلیت مشترک شدن و دنبال کردن به‌روزرسانی از طریق همین نوع خروجی است.پادکست‌ها همانند ضبط‌کننده‌های ویدئویی شخصی۲ ، بخشی از تغییر در الگوهای مصرف رسانه‌ای هستند که به‌کاربران اجازه می‌دهند محتوای صوتی و تصویری را هر زمان که مناسب تشخصی می‌دهند، ببینند و بشنوند.
زمانی که برنامه جدیدی از یک پادکست در وب منتشر می‌شود، سرویس‌های اشترک پادکست و نرم‌افزارهای دریافت پادکست به‌ طور اتوماتیک از طریق آر.اس.اس مطلع می‌شوند و شروع به دانلود فایل جدید می‌کنند. پادکست‌ها هم بر روی کامپیوترهای شخصی و هم بر روی دستگاه‌های همراه ضبط و پخش موسیقی مانند آی‌پاد، قابل استفاده و شنیده شدن هستند.(همان،۴)
علاوه بر پادکست‌های شخصی که به‌وسیله کاربران عادی اینترنت تولید می‌شوند و در اینترنت منتشر می‌شوند، بسیاری از رسانه‌های جریان اصلی هم به‌تولید و انتشار پادکست روی آورده‌اند. مثلا برخی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برنامه‌های‌شان را به‌صورت پادکست در اینرنت قرار می‌دهند. برخی مطبوعات و سایت‌ها هم بخشی از محتوای‌شان را به‌صورت صوتی و در قالب پادکست به مخاطبان عرضه می‌کنند.
۱- Padcast
۲- PVRs
۶-۴-۲-۲- خبرخوان۱
سایت‌هایی مانند گوگل ریدر با قابلیت نمایش آخرین اخبار و مطالب منتشر شده بر سایت‌های خبری مخاطب بسیاری در زمینه رسانه‌های جدید به خود جلب نموده است.
۷-۴-۲-۲- سایت‌های به اشتراک گذاری (فیلکر، یوتیوپ)
امکان به اشتراک گذاشتن فیلم‌ها یا لینک‌های متعدد را دارند که به همین دلیل زیادی از کاربران

برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.