بررسی نقش رسانه های جدید در ارتقاء فرهنگ دینی- قسمت ۹

رسانه های جدید را به خود جلب کرده است.(پاستر،۱۳۷۸: ۵۲)
تصویر شماره۲، نمایی از صفحه توئیتر
۱- Hub
۲-print media
۵-۲-۲ -رسانه‌های اجتماعی مجازی۱
رسانه‌های اجتماعی گروهی از انواع رسانه‌های جدید هستند که همه یا تعدادی از ویژگی‌های زیر را دارند:
امکان مشارکت کردن:
رسانه‌های اجتماعی ارسال بازخورد از سوی مخاطب و همکاری و همگامی با رسانه را تسهیل کرده‌اند و آنرا تشویق می‌کنند. این رسانه‌ها مرز و خط‌کشی بین رسانه و مخاطب را از بین برده‌اند.
۲- باز بودن:
اغلب رسانه‌های اجتماعی برای مشارکت اعضا و دریافت بازخورد باز هستند. آنها رای دادن، کامنت گذاشتن و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات را تشویق می‌کنند. به‌ندرت مانعی برای تولید و دسترسی به محتوا در این رسانه‌ها وجود دارد.
۳- ارتباط دو سویه:
رسانه‌های سنتی عمل انتشار را انجام می‌دادند و محتوا را برای مخاطب ارسال می‌کردند، ولی در رسانه‌های اجتماعی فضایی برای گفتگو و محاوره‌ی دوطرف وجود دارد و جریان ارتباطی از حالت یک‌سویه به دوسویه تغییر پیدا کرده است.
۴- شکل‌گیری جماعت‌های آنلاین:
رسانه‌های اجتماعی این امکان را برقرار می‌کنند که جماعت‌ها و گروه‌ها به‌سرعت شکل بگیرند و ارتباط موثری برقرار کنند. این جماعت‌های آنلاین می‌توانند حول علایق مشترکی مانند عکاسی، یک تیم ورزشی یا یک برنامه تلویزیونی شکل گرفته باشند.
۵- توانایی برقراری ارتباط:
اغلب شبکه‌های اجتماعی همیشه در حال گسترش اتصالات و ارتباطات‌شان هستند و با سایت‌ها، منابع و افراد دیگر پیوند برقرار می‌کنند.(پاستر،۱۳۷۸: ۷۰)
۱-Social Media Implicit
۱-۵-۲-۲ -شبکه‌های اجتماعی۱
به اعضای‌شان اجازه ساخت صفحات شخصی و برقراری ارتباط و شبکه سازی با دوستان آنلاین را می دهند کاربران اینترنتی از طریق عضویت در شبکه های اجتماعی می‌توانند پروفایل ها و صفحات شخصی برای خودشان بسازند . شبکه های اجتماعی از زنجیره بهم پیوسته‌ای از پروفایل‌ها تشکیل شده‌اند و اعضا می توانند در این محیط می‌توانند دوستان و آشنایان قدیمی شان را در شبکه‌های اجتماعی بیابند.
۲-۵-۲-۲-مای اسپیس۲
از جمله معروف‌ترین و محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیاست عضویت در این سایت امکانات گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به عنوان نمونه سرویس موسیقی My Space از جمله بخش‌های پرطرفدار این شبکه اجتماعی محسوب می شود که تعداد زیادی موسیقی دان و گروه موسیقی در آن عضو هستند و کاربران گسترده سایت از آن استفاده می‌کنند.
۳-۵-۲-۲-لینکدین۳
دیگر شبکه اجتماعی مطرح دنیای مجازی است. این شبکه اجتماعی به کاربرانش در مدیریت و برقراری ارتباطات آنلاین حرفه‌ای و تجاری کمک می‌کند.
۴-۵-۲-۲-ببو۴
هم از دیگر شبکه‌های اجتماعی محبوب فضای مجازی است که در بین نوجوانان طرفداران بیشتری دارد و بیشتر محبوب دانش‌آموزان و دانشجویان است.(تارنمای ویکی پدیا،۱۳۹۱)
۱- Social network
۲- My Space
۳- LinkedIn
۴- Bebo
۵-۵-۲-۲-امکانات FaceBook
۱-۵-۵-۲-۲-به اشتراک گذاشتن متن، صدا ، عکس، فیلم ۱
فیس بوک این امکان را دارد که فرد بتواند مطلب را که در صفحه های دیگران دارد، فرد در صفحه شخصی خود نیز آن را به اشتراک گذارد و دوستانی را که در صفحه او قرار دارند می توانند از صفحه او این مطلب را ببینند.
۲-۵-۵-۲-۲-برچسب زدن ۲
این امکان را دارد فیس بوک که فرد بتواند مطالب خود را بر روی صفحه دیگران به اشتراک گذارد یک عضو فیس بوک این امکان را دارد که در بخش آلبوم یا یادداشت به دیگران برچسب بزند و این مطلب ، عکس، فیلم یا صدا را در صفحه آنها نیز به اشتراک گذارد.
۳-۵-۵-۲-۲-گفتگو۳
تمام افرادی که در فیس بوک عضویت دارند فارغ از اینکه دامنه عضو شدن آنها مربوط به کدام ایمیل سرور بوده است، می‌توانند با یکدیگر گفتگو کنند و محدودیت دامنه ایمیل در این سایت وجود ندارد.(تارنمای ویکی پدیا،۱۳۹۱)
۴-۵-۵-۲-۲-آلبوم عکس گرفتن ۴
در فیس بوک هر کاربر اجازه دارد که هر تعداد موضوع که تمایل دارد تعریف کند و عکس‌‌های مربوطه به هر موضوع را در همان آلبوم ویژه قرار دارد.
تصویر شماره۳- نمایی از صفحه facebook

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir