منابع مقالات علمی : تاثیر یک دوره تمرین هشت هفته ای یوگا و ایروبیک بر منتخبی از …

۶٫۲٫ یوگ چیست؟
یوگ یا یوگا کلمهای است سانسکریت به معنی جفت شدن، جفت کردن، به زیر یوغ درآوردن، جمع شدن، رام کردن، پیوند، شایستگی، یکی شدن و انتزاع روحانی.
یوگ راهی است که شخص با تکیه بر یک سری عقاید و باورها به تمرینات روحی و فکری و انتظامات رفتاری و حرکات تنفسی و ورزشهای جسمی قادر میگردد اتحاد و هماهنگی کامل بین روح وجسم، تن و روان، رفتار و فکر، بدن وجسم بوجود آورد.
۷٫۲٫ تمرینات یوگا چگونه است؟
در یوگا تمرینات و روشهای مختلفی با توجه به سطح انگیزش وجود دارداما به طور کلی جدای از خود سازی و خودشناسی که از ضروریات در یوگا میباشدسیستم یوگا بر پنج اصل استوار است:

  1. آسانا (حرکات فیزیکی):

این گروه از حرکات باعث قابلیت انعطاف رباطها، تقویت مفاصل، عضلات، تاندونها و تمام نقاط بدن میشود و در ضمن به افزایش جریان خون نیز کمک میکند. اکثر آساناها برگرفته از رسوم و عادات حیوانات است. ریشیهای مقدس با با مطالعه عمیق روی حیوانات دریافتند که آنها در یک هماهنگی با محیط خود زندگی میکنند. آنها متوجه شدند حرکات و وضعیتهایی که حیوانات به خود میگیرند تاثیر شگفت انگیزی روی هورمونها و دستگاه تولیدمثل داردبه عنوان مثال با تقلید از حرکات خرگوش، افزایش آدرناین خون را که مسئول مکانیزم دفاعی است را ملاحظه کردند. از این رو سعی کردند که برای تندرستی انسانها از حرکات طبیعی و غریزی حیوانات استفاده کنند (بوآنشود، ۱۳۸۲).

  1. پرانایاما (اصل تنفس)

پرانامایا یا اصول تنفسی عبارتند از ایجاد وقفه در روند ریتمهای عادی دو و بازدم. پرانا نیروی حیاتی است که در علم پزشکی چین به نام “کی” یا “چی” نامگذاری شده است. این نیرو در تمام سطح بدن توزیع شده و برای حرکت، مسیرهای خاصی دارد که این مسیرها به عنوان “نادی” و به معنی کانال انتقال انرژی نامیده میشوند و از وظایف آن مسئولیت فعالیتهای درون سلولی است. هنگام خستگی یا سستی یا عدم انجام وظیفه ارگانها، انرژی در این مسیرها بلوکه میشود و مواد سمی تولید میکند. وقتی پرانا در این مسیرها جریان مییابد این سموم که مانع تندرستی هستند از بدن دفع میشوند. آنگاه بدن استحکام و حالت طبیعی را که حصولش مشکل به نظر میرسید به دست میآورد (ساتیانانداساراسواتی سوامی، ۱۳۸۷).

این مطلب را هم بخوانید :  دسترسی به منابع مقالات : توزیع متعادل مصرف انرژی در شبکه‌های حسگر بیسیم با استفاده از خوشه‌بندی و ...

  1. اصل رژیم غذایی

تهیه سوخت مناسب در بدن، مصرف مناسب غذا، هوا، آب و نور آفتاب هضم آسان، افزایش سلامتی و جذب خوب مواد را شامل میشود.

  1. اصل ریلکس و آسودگی

طبیعیترین راه جبران نیروی از دست رفته در فعالیتهای مداوم ذهن و جسم

  1. اصل مدیتیشن

مدیتیشن به معنای توانایی دور کردن افکار و انیشهها است. کنترل خود، آرامش ذهن، کنتر سرشت و طبیعت از طریق سکون و تمرکز فکر.
قدمت یوگا بیش از ده هزار سال است. در حدود سه هزار سال پیش، فیزیکدان و پزشک هندی به نام پتانجلی به تدوین و جمع آوری مطالب این مکتب پرداخت و با تحقیقات و تلاش بی وقفه خود توانست آموزههایش را با نام آشتانگا فیزیکدان و یوگی هزاره قبل از میلاد، تنها نظم دهنده این مکتب هشتگانه (یاما، نیاما، آسانا، پرانایاما، پراتی هارا، دهیانا، هدهانا، سامادهی) که همان آشتانگا یوگا بوده، تدوین کند.
مراحل و مطالب اول، دوم، هفتم و هشتم مواردی نیست که در قالب الفاظ بتوان به افراد منتقل کرد. آنچه ضرورا موفقیت در این مراحل است، طلب، خلوص، عشق و تسلیم است. میتوان گفت که مراحل سوم تا ششم بوجود آورنده حرفه و شغل هم میتواند باشد. شخص میتواند آنها را یاد گرفته و به دیگری منتقل کند ولی دو مرحله اول و آخر اصول، مبانی و مفاهیم مکاتب توحیدی را پی ریزی میکنند. لذا معقول و منطقی نیست بر این باور باشیم که این هشت مرحله مختص آشتانگا یوگا است بلکه به نحوی مبانی این مراحل در تمامی روشهای یوگا لحاظ شده با این تفاوت که در هر روشی یک یا چند مرحله زیر ذره بین رفته که البته مراحل اول و دوم همواره شانه به شانه مراحل دیگر مطرح هستند.
۸٫۲٫ فواید یوگا
از فواید این ورزش میتوان به:
بالا بردن و تقویت سیستم ایمنی بدن و تمرکز
بالا بردن تمامی قوای بدن در جهت اینکه فکر و ذهن را از افکار منفی آزاد سازد
کاهش دهنده دردهای ستون مهرهها و کمر
ایجاد کشیدهگی در ظاهر اندام
ایجاد شکل ظاهری بهتر در اندام
افزایش انعطاف و تعادل و قدرت عضلانی
افزایش حجم ریوی و بهبود تنفس
تقویت سیستم قلبی- عروقی

این مطلب را هم بخوانید :  منابع مقالات علمی : بررسی تاثیر تبلیغات دهان به دهان بر استفاده از نوآوری- قسمت ۷
منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است